Hoe en waar schrijf je een online review voor een professional

Leestijd: 6 minuten

Opdrachtgevers zoeken altijd naar zekerheid wanneer ze een professional of onderneming willen inhuren voor een project. De online review geeft de opdrachtgever een gevoel van zekerheid. Vaak draait het bij een project – zoals het bouwen van een website – om vrij grote bedragen, en je wilt als opdrachtgever toch wel weten of die persoon betrouwbaar is, het werk afmaakt en er niet vandoor gaat met je geld. De online review geeft je geen 100% zekerheid maar is wel een goede indicatie hoe hij of zij werkt, en of die werkwijze bij je past.

Online reviews staan bekend onder verschillende namen, zoals recensies, testimonials, aanbeveling en referenties. Het verschil is eigenlijk dat een referentie (testimonial) op je eigen site staat (zoals hier op mijn site) en reviews (recensies, aanbevelingen) op een derde site zoals een social media site staan. De term review wordt in het Nederlands steeds meer gebruikt voor recensie, dus hou ik het op review.

Een goede review is van grote waarde voor een professional. Her kan het verschil betekenen tussen een opdracht wel of niet krijgen. Daarom probeert een goede professional zoveel mogelijk goede reviews te verzamelen. Om effectief te zijn moeten die reviews wel aan een aantal voorwaarden voldoen en op de juiste plaatsen staan.

Hoe schrijf je een goede online review

Een review is meer dan “Robin is een aardige jongen en de website ziet er leuk uit”. Leuk voor mij om te horen, maar een potentiële cliënt kan daar niet veel mee. De cliënt wilt weten of ik het project dat hij of zij wilt laten uitvoeren tot een goed einde kan brengen.

Hoe doe je dit nou beter? Hiervoor heb ik een goede en eenvoudige leidraad gevonden:

  1. Waarom ben je op zoek gegaan naar deze dienst of dit product waar je een review voor schrijft?
  2. Over welke dienst of het product gaat de review?
  3. Wat zijn problemen die je bent tegengekomen bij het vinden van de juiste professional, en hoe is die twijfel weggenomen door de professional?
  4. Wat waardeerde je het meest aan de professional tijdens het project?
  5. Wat heeft de dienst of het product je opgeleverd. Welke (blijvende) resultaten ervaar je?

Je hoeft niet alle punten in de review te verwerken, maar hoe meer details hoe beter de review.

Voorbeeld van mijn eigen Referenties-pagina:

Onze website kabosvandervliet.nl redactiebureau voor medische publicaties was dringend aan onderhoud toe. Zoals je huis gedateerd kan raken met een antieke cv-ketel en een badkamer met nostalgische tegels, zo raakt je website verouderd met een thema dat niet meer bijgewerkt wordt, waarschuwingen dat je database verouderd is en dat je technisch (PHP-versie) steeds verder achterloopt. Tijd voor groot onderhoud. (1)

Maar met wie ga je aan de slag als huiseigenaar: met dat handige mannetje die alles wil vervangen (voor een astronomisch bedrag)? Of zoek je op internet naar een specialist (met een nog hogere rekening)? Wie kan je vertrouwen? (3)

Voor onze website besloten we te vertrouwen op iemand die ons al vaak snel geholpen had met acute vragen, zoals inbouwen van een veiligheidscertificaat (‘slotje’) op onze site, die ons goed geadviseerd had bij andere websiteproblemen en die bovendien de prachtige site www.toastmasters.nl gebouwd heeft. (2)

Webdesigner Robin Roelofsen heeft ons niet teleurgesteld en binnen een week heeft hij onze website compleet vernieuwd: nieuw thema, verbeterde lay-out en technisch geheel up-to-date. Dit alles voor een redelijke prijs en precies zoals we het graag wilden hebben. Zonder lange lay-outbesprekingen; Robin had aan enkele suggesties genoeg. (4)

Kortom, wij zijn zeer tevreden over onze nieuwe site en vertrouwen erop dat we met goed onderhoud weer jaren vooruit kunnen. (5)

Ik raad je aan om de review eerst in Word op te stellen tot je er helemaal tevreden mee bent, en deze daarna op de juiste site te zetten.

Op welke site(s) zet je een review

Voor de meeste professionals zijn er drie belangrijke plaatsen waar een review het beste z’n werk kan doen:

  1. Google
    Google is de belangrijkste plaats voor een online review. Wanneer een toekomstige cliënt meer over je bedrijf wilt weten zal deze bijna altijd eerst op Google kijken. De reviews op Google worden vaak gezien als indicatie voor de kwaliteit van de onderneming.

    Zoek je in Google op de bedrijfsnaam, dan staat rechts naast de zoekresultaten het bedrijfsprofiel van de onderneming. Hierbij staan de reviews en het aantal sterren dat de professional gemiddeld heeft gekregen. De reviews zijn ook te zien op Google Maps.

    Daarnaast helpen goede reviews op Google bij de plaats van de website van de professional in de zoekresultaten (de ranking). Geen wonder dat iedereen graag goede reviews op Google wilt hebben.

  2. LinkedIn
    LinkedIn is de zakelijke tegenhanger van Facebook. Vooral voor professionals die zich richten op de verkoop aan andere ondernemingen (business to business of B2B) is een review op LinkedIn van grote waarde.

    In tegenstelling tot op Google en Facebook kun je alleen een review maken over de professional zelf, de bedrijfspagina’s op LinkedIn bevatten geen reviews.

  3. Facebook
    Facebook is voornamelijk belangrijk voor professionals die zich richten op consumenten (business to consumer of B2C). Dit geldt bijvoorbeeld voor ambachtslieden en winkels.

    Daarnaast heeft Facebook ook veel meer leden dan LinkedIn, dus een review op Facebook kan door veel meer mensen worden gezien.

Daarnaast bestaan er nog sites voor specifieke reviews, zoals Yelp voor restaurants.

Hoe plaats je een review bij de grote drie

Het schrijven van een goede review is al niet eenvoudig, maar dan heeft ook elke site een andere manier om de review te plaatsen. Hieronder beschrijf ik hoe je je review kunt plaatsen bij de grote drie.

Hoe plaats je een review op Google

Op Google schrijf je een review op het bedrijfspagina van de professional of de onderneming.

  1. Log in op Google met je Google account.
  2. Zoek in de Google zoekmachine naar de naam van de onderneming (in mijn geval “robin roelofsen webdesign”).
  3. Rechts naast de zoekresultaten staat het bedrijfsprofiel van de onderneming.
  4. Scroll naar Recensies en klik op de Een review schrijven knop.
  5. Klik op het aantal sterren dat je de professional wilt geven (5 is altijd te gek!).
    • Vanaf vier sterren krijg je een extra optie Wat vind je goed aan dit bedrijf? Hier kun je de termen aanklikken die je goed vindt aan de onderneming.
    • Bij minder dan drie sterren krijg je een extra optie Wat vind je niet goed aan dit bedrijf? Hier kun je de termen aanklikken die je niet goed vindt aan de onderneming.
  6. Schrijf je aanbeveling.
  7. Indien mogelijk, klik op het camera-icoontje en voeg een foto van jezelf toe (foto’s laten anderen zien dat er echt een mens achter de review zit).
  8. Klik op knop Posten.

Hoe plaats je een review op LinkedIn

Op LinkedIn schrijf je een review op het persoonlijke profiel van de professional. Het is niet mogelijk om een review achter te laten op de bedrijfspagina.

  1. Log in op LinkedIn met je LinkedIn account.
  2. Zoek naar de persoon die je een review wilt geven en klik op de naam. Zo om je op de LinkedIn pagina voor die persoon (in mijn geval https://www.linkedin.com/in/robinroelofsen/).
  3. Klik naast de knop Bericht op knop Meer.
  4. Klik op Aanbevelen.
  5. In de popup Waar kent u <naam> van? selecteer je onder Relatie U was een klant van <naam> en onder Functie op dat moment de correcte functie van de professional (in mijn geval “Ik bouw professionele e-commerce websites in WordPress voor kleine en middelgrote ondernemingen”).
  6. Schrijf je review.
  7. Klik op de Verzenden knop.

Hoe plaats je een review op Facebook

Op Facebook schrijf je een review op de bedrijfspagina van de professional of de onderneming. Het is niet mogelijk om een review achter te laten op het persoonlijke profiel.

  1. Log in op Facebook met je Facebook account.
  2. Zoek naar de bedrijfsnaam van de professional. Wanneer deze bestaat (het zal toch wel?) klik je op de naam.
  3. Op de bedrijfspagina klik je in het menu onder de bedrijfsnaam op Recensies (zie mijn reviewpagina).
    Staat deze optie niet in het menu, klik dan op Meer en kijk of de optie Recensies daarbij staat. Zo niet, dan staat deze optie niet aan in het bedrijfsprofiel (dom dom dom!).
  4. Onder Aanbevelingen en recensies staat Beveel je <bedrijfsnaam> aan?
  5. Klik op de Ja knop.
  6. Selecteer bij Delen met: Openbaar zodat iedereen de review kan zien.
  7. Schrijf je review.
  8. Klik op de Plaatsen knop.

Review schrijven? Doen!

Een goede review is goud waard voor de professional. het help hem of haar bij het aantrekken van nieuwe klanten. Uiteraard ben je niet verplicht om je review op alle drie de sites te zetten, maar de professional zal je dankbaar zijn wanneer je dit doet. Hoe meer ogen de review zien, hoe beter.

Alvast bedankt voor je review!