Optimaliseer je website teksten voor Google met Yoast SEO

Leestijd: 25 minuten

De functie van een tekst op je website is dat deze door zoveel mogelijk van je potentiële klanten of volgers wordt gevonden en gelezen. Dat is de uiteindelijk de hele bedoeling van het schrijven en het publiceren van je schrijfsels op het internet: je wilt dat je teksten worden gevonden en gelezen door mensen.

Daarbij komt, hoe meer lezers je tekst aantrekt, hoe meer kans je hebt dat de tekst een nieuwe klant of een nieuwe volger oplevert.

Om deze reden is het belangrijk dat je tekst zo’n groot mogelijke kans krijgt om hoog te scoren in de zoekmachineresultaten (lees: Google’s zoekresultaten). Dit doe je door te bepalen op welk woord of aantal woorden – de keyphrase – je wilt dat je tekst wordt gevonden. Met die keyphrase als uitgangspunt schrijf en optimaliseer je de tekst.

Op het internet wordt het optimaliseren van je tekst om zo goed mogelijk te worden gevonden zoekmachineoptimalisatie genoemd. Dit staat – ook in Nederland – beter bekend onder de Engelse afkorting SEO (wat staat voor search engine optimization).

Uiteraard is het belangrijk dat je een keyphrase selecteert waarop je doelgroep ook zoekt. Wil je dat “wetenschappelijk” oppakken, dan moet je de diepte in met zoekwoordonderzoek oftewel keyword research. Maar dat is voor voor een toekomstig artikel.

Het zo goed mogelijk optimaliseren van je tekst voor de zoekmachines is geen eenvoudige taak. De zoekmachines hebben hun eigen – onbekende – regels voor het beoordelen van de waarde van een tekst.

Gebruik Yoast SEO om je tekst te optimaliseren

Gelukkig zijn er mensen die met experimenteren veel van deze regels hebben ontrafeld, én er zijn mensen die deze regels in handige stukken gereedschap hebben verpakt om je te helpen bij het optimaliseren van de teksten die je schrijft.

Praat je over gereedschap dat je helpt bij zoekmachineoptimalisatie in WordPress, dan praat je op dit moment meestal over de Yoast SEO plugin.

Yoast SEO test je pagina voor de optimalisatieregels, en geeft je aanwijzingen die je helpen om je tekst, en eigenlijk alles op de pagina, te optimaliseren voor de keyphrase die je hebt gekozen voor je tekst. Op die manier krijgt je tekst een zo groot mogelijke kans om hoog in de zoekmachineresultaten te eindigen voor die keyphrase.

De workflow bij het optimaliseren van je teksten

In de rest van dit artikel legt uit ik wat de Yoast SEO plugin allemaal test in je pagina, en hoe je deze gegevens kunt gebruiken om je teksten te optimaliseren. Maar hoe pas je de optimalisatie van je teksten toe op je eigen schrijfproces?

Om dit te verduidelijken gebruik ik mijn eigen schrijf-workflow als voorbeeld. Je kunt deze gebruiken als voorbeeld bij het opstellen van je eigen schrijf-workflow.

Schrijven van de tekst

Voor ik ga zitten om te schrijven heb ik het onderwerp al in mijn hoofd. Ik heb waar nodig research gedaan, en ik heb mijn keuze gemaakt voor de keyphrase voor deze tekst.

Sommige mensen schrijven eerst alles op papier met de pen. Ik schrijf mijn tekst liever direct op de computer. Tijdens het schrijven hou ik de keyphrase in mijn achterhoofd.

Schrijf ik een website pagina – bijvoorbeeld de uitleg van een bepaalde dienst – of een normale blogpost (bericht) met voornamelijk tekst, dan schrijf ik de hele tekst eerst in Word. Dit heeft het voordeel dat je niet afgeleid raakt door alles wat je in WordPress op het scherm ziet. Daarna openik een nieuw bericht of nieuwe pagina in WordPress, en kopieer ik de hele tekst naar de blok editor.

Schrijf ik daarentegen een how-to artikel met schermafbeeldingen, dan schrijf ik de hele tekst direct in de blok editor van WordPress. Bij een how-to artikel ben ik meestal op een ander scherm bezig met het uitvoeren van wat ik in het artikel beschrijf. Zo kan ik ik direct relevante afbeeldingen maken en toevoegen aan de tekst terwijl ik bezig ben.

Wil je direct in WordPress werken in de blok editor, maar wil je niet afgeleid worden door alle andere opties op de site, klik dan rechtsboven op Meer gereedschappen of Meer opties icon en klik op Schermvullende weergave. Ben je klaar met bewerken, klik dan weer op Meer gereedschappen of Meer opties icon en klik op Schermvullende weergave om terug te gaan naar de normale weergave.

Mijn advies is je teksten zoveel mogelijk in een tekstverwerker te schrijven. In een tekstverwerker kun je gebruik maken van onder meer de grammaticacontrole en uitgebreide spellingcontrole, wat je tekst vaak ten goede komt. Daarna kun je het kopiëren en plakken in de WordPress editor.

Let op: ik kijk tijdens het schrijven niet naar de panelen van Yoast om te zien of mijn tekst voldoet aan de optimalisatieregels. Ik geef de voorkeur aan vrij schrijven, zonder enige restrictie.

Controleren en aanpassen van de tekst op papier

Eerste ronde corrigeerwerk voor dit artikel...
Eerste ronde corrigeerwerk voor dit artikel…

Tijdens het schrijven op een scherm wil je nog weleens zaken vergeten, of de volgorde niet goed in de gaten houden. Er is één goede manier om die problemen op te sporen:

Printen en controleren!

Ik print de tekst, liefst met extra witruimte tussen de regels. Dan ga ik aan de eettafel zitten, en doorloop de hele tekst met mijn pen in de aanslag.

Ik let op woorden die zijn overgebleven van een zin die ik heb aangepast, woorden die ik vergeten ben te typen, fouten in de grammatica, zinnen die niet lopen, argumenten die ik ben vergeten… Allemaal problemen die elke schrijver kent (zo zie je dat de mogelijkheden van een tekstverwerker goud waard zijn).

Met de pen maak ik aanpassingen op het papier. Ik controleer de hele tekst voor ik de aanpassingen in de tekst op de computer verwerk.

Verbeteren van de leesbaarheid van de tekst

Ben ik klaar met schrijven en controleren, en staat de tekst in de WordPress editor, dan kan ik beginnen met het optimaliseren. Om de scores van Yoast te kunnen zien klik ik rechtsboven in de editor op het Yoast editor button icoon icon om het werkpaneel in de rechter sidebar te laten zien.

De eerste stap in mijn optimalisatieproces is het optimaliseren van de leesbaarheid van de tekst. Het is belangrijk dat mijn tekst wordt gevonden in Google, maar de leesbaarheid van de tekst voor de lezer vind ik het belangrijkst.

Daarom zorg ik er als eerste voor dat de tekst goed scoort bij de Leesbaarheidsanalyse van Yoast SEO:

  • In het werkpaneel klik ik op Leesbaarheidsanalyse om de analysegegevens te zien.
  • Ik bekijk de analyse-resultaten en check als eerste de categorie Problemen. Zijn er rode (Yoast indicatieicoon rood) testresultaten, dan probeer ik deze – waar mogelijk – op te lossen in mijn tekst.
  • Vervolgens check ik categorie Verbeteringen, en kijk of er amber (Yoast indicatieicoon amber) testresultaten zijn die ik met wat tekstaanpassingen kan veranderen naar groen (Yoast indicatieicoon groen).
  • Tijdens deze stappen probeer ik zoveel mogelijk van de testresultaten op groen (Yoast indicatieicoon groen) te krijgen. Voor Leesbaarheidsanalyse wil ik overall hoe dan ook Yoast SEO indicatie icoon groen scoren.

Verbeteren van de zoekmachineoptimalisatie van de tekst

Na het optimaliseren van de leesbaarheid van de tekst, is het nu de beurt aan optimaliseren van de tekst voor de zoekmachines:

  • Als eerste vul ik bij Focus keyphrase de keyphrase in waarop ik wil dat deze tekst gevonden wordt in Google. De plugin doet direct een SEO analyse van de tekst en berekent de scores van de verschillende tests.
  • Ik klik op SEO-analyse om de verschillende analysegegevens te zien. Dan loop ik stuk voor stuk door de analyse-resultaten van de verschillende tests.
  • Als eerste kijk ik onder de categorie Problemen of er rode (Yoast indicatieicoon rood) testresultaten zijn. Deze probeer ik op te lossen in mijn tekst waar dat mogelijk én gewenst is. Er zijn namelijk soms redenen dat ik een bepaald probleem niet kan en wil oplossen omdat het mijn tekst niet ten goede komt.
  • Dan kijk ik onder categorie Verbeteringen of er amber (Yoast indicatieicoon amber) testresultaten zijn die ik met wat aanpassingen in de tekst kan veranderen naar groen (Yoast indicatieicoon groen) . Hierbij is het wel belangrijk dat de leesbaarheid niet minder wordt.
  • Ik probeer zoveel mogelijk van de testresultaten op groen (Yoast indicatieicoon groen) te krijgen. Voor SEO-analyse overall wil ik minimaal Yoast SEO indicatie icoon oranje en liefst Yoast SEO indicatie icoon groen scoren.

Tijdens het verbeteren van de zoekmachineoptimalisatie van de tekst hou ik een constant oog op de leesbaarheidsanalyse. Dit om zeker te zijn dat de leesbaarheid van de tekst niet wordt aangetast door veranderingen die ik maak in de tekst.

Overall check en publiceren

De tekst scoort nu goed in de leesbaarheidsanalyse en de SEO-analyse van Yoast SEO, maar ik wil zo min mogelijk risico lopen. Daarom print ik de tekst nogmaals uit, en loop deze door om eventuele laatste fouten op te sporen.

Zijn er fouten, dan pas ik dat in de tekst aan. Daarna controleer ik de leesbaarheidsanalyse en de SEO-analyse nog een keer op eventuele nieuwe problemen, en los deze op.

Is alles zoals ik het wil, dan publiceer ik de tekst direct, of plan deze in voor publicatie op een latere datum.

Maak je site klaar voor optimale zichtbaarheid van de SEO scores

We gaan de zoekmachineoptimalisatie van de teksten – en wat nog meer op de pagina’s van je website staat – serieus aanpakken met Yoast SEO. Installeer hier eerst de Yoast SEO plugin.

Daarnaast wil ik zelf altijd in één oogopslag kunnen zien hoe goed mijn pagina’s en berichten op de site scoren in de analyses van Yoast SEO. Ik zorg er daarom voor dat ik die belangrijke gegevens snel kan zien op de overzichtspagina’s van de pagina’s en de berichten.

Mijn opzet heb ik hier beschreven. Ik raad je aan om mijn opzet geheel of gedeeltelijk over te nemen op je eigen site.

De gegevens van Yoast in de blok editor

Nadat je de Yoast SEO plugin hebt geïnstalleerd en geactiveerd, kun je de informatie van Yoast op twee plaatsen bekijken binnen de blok editor:

De Yoast SEO panelen in de WordPress blok editor
De Yoast SEO panelen in de WordPress blok editor

Er is een paneel met informatie dat je – wanneer actief – steeds kunt zien en waarmee je waarschijnlijk het meest zult werken. Deze heb ik het werkpaneel gedoopt. Het wat meer uitgebreide paneel noem ik het hoofdpaneel.

Het werkpaneel in de rechter sidebar

Werkpaneel van Yoast SEO plugin
Werkpaneel van Yoast SEO plugin

Om het werkpaneel te bekijken klik je op het Yoast icon – Yoast editor button – in de rechterbovenhoek van het scherm. Het werkpaneel vervangt de instellingen sidebar in de rechter zijbalk tot je het werkpaneel sluit.

Wil je het werkpaneel sluiten en de instellingen sidebar weer bekijken, klik dan op het Instellingen icon icon links naast het Yoast icon.

Zolang het Yoast editor button icoon icon actief is (een donkere achtergrond heeft) blijf je het werkpaneel zien. Op deze manier kun je het effect van aanpassingen die je maakt in de tekst steeds direct terugzien in de scores.

Het werkpaneel bestaat uit zes onderdelen:

  • Focus keyphrase
    Het woord of de frase waarop deze pagina hoog moet scoren in de zoekmachines.
  • Snippetvoorvertoning
    Laat je in een apart pop-up scherm zien hoe de pagina in de zoekresultaten van Google eruit zal zien. Je kunt de gegevens hier ook aanpassen.
  • Leesbaarheidsanalyse
    De scores die Yoast geeft aan de leesbaarheid en begrijpelijkheid van de tekst op de pagina voor de lezer. Hoe hoger de score, hoe eenvoudiger het is voor de lezer om de tekst te lezen en te begrijpen.
  • SEO-analyse
    De scores die Yoast geeft aan de optimalisatie van de tekst en de afbeeldingen voor de zoekmachines.
  • Voeg een gerelateerde keyphrase toe
    Onderdeel van de betaalde Yoast SEO plugin
  • Cornerstone content
    Wordt deze pagina gebruikt als hoofdpagina voor een bepaald onderwerp op de site.

Voor dit artikel behandel ik de eerste vier onderdelen. Die onderdelen gebruik je als site-eigenaar of schrijver van content het meest.

Het hoofdpaneel onder het blokgebied

Hoofdpaneel van de Yoast SEO plugin
Hoofdpaneel van de Yoast SEO plugin

Het uitgebreide hoofdpaneel vind je onderaan het blokgebied van de blok editor.

Het hoofdpaneel maakt gebruik van tabs voor de verschillende onderdelen:

  • SEO
    De SEO tab bevat de scores en aanbevelingen van de SEO-analyse. Daarnaast zit in deze tab de Snippetvoorvertoning direct ingebouwd. Verder bevat de tab de onderdelen Voeg een gerelateerde keyphrase toe en Cornerstone content.
  • Leesbaarheid
    De Leesbaarheid tab bevat de scores voor de begrijpelijkheid van de tekst op de pagina voor de lezer.
  • Sociaal
    De Sociaal tab geeft je de mogelijkheid om speciaal voor Facebook de titel, omschrijving, en uitgelichte afbeelding voor de pagina aan te passen.
  • Geavanceerd
    De Geavanceerd tab laat je onder meer kiezen of je de pagina wel of niet in de zoekmachines wilt laten zien. Dit zijn gevaarlijke opties die je alleen wilt veranderen wanneer je de vereiste kennis hebt.

Voor dit artikel laat ik de laatste twee tabs voor wat ze zijn, en concentreer ik me op de gegevens onder de SEO en Leesbaarheid tabs. Deze gebruik je als site eigenaar en/of content schrijver het meest.

Instellen van de focus keyphrase

De focus keyphrase is het woord of de woorden waar de tekst op deze pagina om draait. Dit woord typ je in het Focus keyphrase vakje in één van de panelen van Yoast.

Nadat je de focus keyphrase hebt ingetypt worden de analyses van Yoast SEO op de tekst losgelaten, en zie je de resultaten – bijna – direct.

Aanpassen van de zoekmachine snippet

Yoast snippetvoorvertoning pop-up
Yoast snippetvoorvertoning pop-up

Yoast SEO laat je zien hoe de pagina er waarschijnlijk komt uit te zien in de zoekresultaten van Google. Daarnaast geeft Yoast je de mogelijk de snippet aan te passen.

In het werkpaneel zie je de snippet in een pop-up scherm wanneer je op het SnippetvoorvertoningYoast Snippetvoorvertoning icon – icon klikt. Hier kun je de snippet ook aanpassen.

In het hoofdpaneel vind je de snippetvoorvertoning onder de SEO tab. Om de snippet aan te kunnen passen klik je op de Snippet bewerken knop.

Standaard zie je bij de snippetvoorvertoning de mobiele weergave ( Yoast mobiel icon ), oftewel hoe de pagina eruit ziet in de zoekresultaten wanneer je op je telefoon kijkt . Wil je zien hoe de snippet eruit ziet op een desktop computer, klik dan op Yoast desktop icon.

In de Snippetvoorvertoning kun je drie gegevens aanpassen:

SEO-titel

De SEO-titel is de titel van de pagina zoals je deze ziet in de zoekresultaten. Het is ook de titel van de pagina zoals je deze ziet in de tab van de browser. Normaliter staat hier de titel van de pagina, maar in het veld kun je de titel van de pagina ook speciaal voor de zoekmachines optimaliseren.

De woorden in het paars zijn variabelen die je in kunt stellen bij de Zoekweergave in de instellingen van Yoast SEO. Je kunt deze variabelen ook voor deze ene pagina aanpassen.

Je kunt variabelen aan de titel toevoegen via de Snippet variabele toevoegen knop. De variabelen kunnen – een beetje onhandig – worden verwijderd met het toetsenbord.

De verschillende variabelen die je kunt opnemen in de SEO-titel zijn:

  • Pagina
    Wanneer je meerdere pagina’s hebt aangegeven in je tekst, staat hier het paginanummer. Je kunt deze variabele – vreemd genoeg – niet toevoegen aan de titel, alleen maar verwijderen.
  • Primaire categorie
    Is de pagina een bericht, dan kun je met de variabele Primaire categorie de hoofdcategorie waarin het bericht staat in de titel opnemen.
  • Scheidingsteken
    De Scheidingsteken variabele vult het in de instellingen van Yoast gekozen scheidingsteken in de titel in. Standaard is dit een streepje (-).
  • Site-titel
    De naam van de website, zoals ingevuld onder Instellingen >> Algemeen.
  • Titel
    De titel van de pagina zoals je deze in de blok editor hebt ingevuld. Wil je de titel aanpassen, verwijder dan de variabele en typ de aangepaste titel in het SEO-titel vak.

Slug

De slug is het zoekmachine-vriendelijke deel van de URL (link) voor de pagina. De link voor dit artikel, bijvoorbeeld, is https://robinroelofsen.nl/optimaliseren-website-teksten-google-yoast-seo. De slug is het deel achter de /.

De slug wordt automatisch ingesteld door WordPress aan de hand van de titel van de pagina. De titel wordt omgezet naar allemaal kleine letters, en de spaties worden vervangen door een streepje (-).

Wil je de slug aanpassen – bijvoorbeeld korter maken door de lidwoorden uit de titel te verwijderen – kun je dit het meest eenvoudig doen in de instellingen sidebar onder Permalink. Je kunt de slug dus ook aanpassen in de Snippetvoorstelling.

Meta-omschrijving

De meta-omschrijving is een korte omschrijving van de pagina. Deze omschrijving komt soms onder de titel van de pagina in Google’s zoekresultaten komt te staan. Ik zeg “soms” omdat Google vaak een eigen willetje heeft en zelf beslist wat er komt te staan.

Ook in de meta-omschrijving kun je snippet-variabelen opnemen via de Snippet variabele toevoegen knop.

Zorg voor een omschrijving die aantrekkelijk is voor een zoeker om op te klikken, en vergeet niet de keyphrase in de omschrijving op te nemen.

Sluit de Snippetvoorvertoning om de gegevens op te slaan.

De verschillende categorieën binnen de analyse-resultaten

Wanneer je op de Leesbaarheidsanalyse tab of de SEO-analyse tab of link klikt, zie je de resultaten voor alle tests die de Yoast SEO plugin loslaat op de tekst van de pagina. Iedere test krijgt een kleur voor de score die Yoast aan de resultaten geeft:

Yoast indicatierondje rood – er zijn problemen die je beter kunt oplossen (rood)
Yoast indicatierondje amber – er zijn verbeteringen mogelijk (amber)
Yoast indicatierondje groen – alles is goed (groen)

De naam van elke test is een link naar een uitlegpagina op de website van Yoast. Deze pagina vertelt waarop deze test je tekst test, waarom die test belangrijk is voor de score van de tekst, en wat je kunt doen om beter te scoren bij de test.

De resultaten van alle tests vallen in één van drie categorieën:

Problemen Yoast rode indicatie

De categorie Problemen bevat de tests die een probleem met je tekst hebben gevonden, die hoogstwaarschijnlijk de plaats van de pagina in de zoekmachineresultaten negatief zullen beïnvloeden.

De tekst achter de testnaam geeft aanwijzingen wat je kunt doen om het probleem op te lossen. De link aan het einde van de uitleg brengt je naar een pagina op de site van Yoast. Daar vind je een uitleg van het probleem, en wat je kunt doen om het probleem op te lossen.

Het loont om deze problemen, als het kan, op te lossen. Soms is dit echter moeilijk op te lossen zonder de effectiviteit van de tekst te verminderen.

Voorbeeld:

Ik heb op deze site een artikel staan over het toevoegen van een e-mailaccount toe aan Gmail. Mijn keyphrase voor dat artikel is gmail. Het leek mij logisch om in het artikel het woord gmail te linken naar de Gmail website. Yoast gaf echter aan dat ik beter niet kan linken naar een andere pagina met de woorden waarvan ik wil dat het artikel wordt gevonden. Ik heb de score van Yoast om de tuin geleid door niet alleen het woord gmail te linken naar die site, maar de woorden Google Gmail.

Verbeteringen Yoast oranje indicatie

De categorie Verbeteringen bevat alle tests die een probleem met mindere grote impact in je tekst hebben gevonden.

De tekst achter de naam van de test geeft aanwijzingen wat je kunt doen om een beter resultaat te halen bij de test. De link aan het einde van de uitleg brengt je naar een pagina op de site van Yoast. Daar vind je een uitleg van het probleem, en wat je kunt doen om het probleem op te lossen.

Voorbeeld:

Binnen het hierboven genoemde artikel staan 14 afbeeldingen. Bij de meeste van die afbeeldingen had ik de keyphrase gmail in de alt-tekst staan. Blijkbaar was ik wat te enthousiast. De Image alt attributen test vertelde me dat ik dat beter niet kon doen. Ik moest het woord alleen in de alt-tekst van de afbeelding zetten wanneer het woord echt bij de afbeelding past.

Goede resultaten Yoast groene indicatie

De categorie Goede resultaten bevat alle tests waaraan de tekst heeft voldaan. De tekst achter de testnaam vertelt goed is aan de tekst om zo te scoren bij de test.

Hoe scoort je tekst beter in de Leesbaarheidsanalyse van Yoast SEO

De Yoast plugin test de leesbaarheid van alle tekst op de pagina. Dit is inclusief de alt-teksten van de afbeeldingen. Aan de hand van die analyse geeft Yoast je aanwijzingen die je helpen de tekst op de pagina te optimaliseren.

Een goede score in de leesbaarheidsanalyse zegt niets over de kans op goede vindbaarheid van de pagina in de zoekmachines. De tests kijken namelijk niet naar de keyphrase. De tests zeggen echter alles over de begrijpelijkheid van de tekst voor de lezers.

De plugin geeft scores voor de verschillende onderdelen van de tekst die invloed hebben op de leesbaarheid van de tekst. Deze scores worden live bijgewerkt terwijl je wijzigingen in de tekst aanbrengt. Je ziet direct het resultaat van je acties op de scores.

De tekst wordt getest op de volgende leesbaarheidspunten:

Flesch Reading Ease

De Flesch Reading Ease test beoordeelt of je tekst eenvoudig of moeilijk te lezen is. De test doet dit aan de hand van het gemiddeld aantal woorden per zin, en het gemiddeld aantal lettergrepen per woord.

Een tekst kan tussen de 1 tot 100 scoren bij de Flesch Reading Ease test. Hoe hoger de score, des te eenvoudiger de tekst wordt beoordeelt. Een score vanaf 60 is goed leesbaar, een score van 70 en hoger is een mooi streven.

Om goed te scoren bij de test moet je ervoor zorgen dat je tekst voornamelijk :

  • uit kortere zinnen bestaat. Kortere zinnen zijn eenvoudiger te volgen dan langere zinnen
  • kortere woorden bevat met niet meer dan twee lettergrepen. Moeilijke woorden bevatten meestal meer dan twee lettergrepen, en zijn lastiger te begrijpen voor de lezer.

Koptekst-verdeling

Kopteksten – zoals de kop Koptekst-verdeling hierboven – verdelen je tekst in logische, bij elkaar horende stukken. Ze geven structuur en hiërarchie aan je tekst, en helpen de lezer bij het scannen van de tekst.

De Koptekst-verdeling test kijkt of de tekst tussen twee opeenvolgende kopteksten (ongeacht het niveau – H2 tot en met H6 – van de koptekst) niet langer is dan 300 woorden. De leesbaarheid van de tekst is in dat geval waarschijnlijk gebaat bij een verdere opdeling van de tekst.

Deze test werkt voornamelijk goed bij normale website pagina’s en how-to artikelen. Verhalende blogberichten bevatten vaak weinig tot geen kopteksten.

Lijdende vorm

Op school hebben we geleerd dat in een zin in de lijdende vorm niet degene die iets doet centraal staat, maar wat er wordt gedaan. Staat een zin in de actieve vorm, dan staat het onderwerp centraal, niet wat er wordt gedaan.

Bijvoorbeeld:

  • Lijdende vorm: Het artikel wordt geschreven door Jan.
  • Actieve vorm: Jan schrijft het artikel.

Je kunt zinnen in de lijdende vorm in je tekst laten markeren zodat je ze makkelijk kunt herkennen en bewerken . Klik hiervoor op het Yoast highlight icon icon achter de testuitleg. Zinnen in de lijdende vorm worden dan op deze manier weergegeven.

Staan de zinnen in je tekst grotendeels in de lijdende vorm, dan komt de tekst vrij onpersoonlijk over, bestaan de zinnen uit teveel woorden, en wordt de tekst vaak minder goed begrepen.

Academische teksten bevatten vaak veel zinnen in de lijdende vorm. Probeer daarom zoveel mogelijk je zinnen in de actieve vorm te schrijven.

Opeenvolgende zinnen

De Opeenvolgende zinnen test kijkt of er drie of meer opeenvolgende zinnen in de tekst staan die met hetzelfde woord beginnen.

Lezers zien graag variatie in een tekst. Korte zinnen, lange zinnen, maar ook variatie in het woord waarmee zinnen beginnen. Schrijf je een artikel, dan zit die meestal wel goed. Zelf ga ik vaak de “fout” in bij opsommingen.

Echt fout is het echter niet. Kun je het vermijden terwijl de tekst nog steeds hetzelfde betekent, dan is dat mooi. Het kan echter een bewuste keuze zijn van de schrijver, een stijlkeuze. Is de herhaling moeilijk te vermijden, dan scoor je ook minder bij deze test.

Je kunt opeenvolgende zinnen in je tekst laten markeren zodat je ze makkelijk kunt herkennen en bewerken . Klik hiervoor op het Yoast highlight icon icon achter de testuitleg. Opeenvolgende zinnen worden dan op deze manier weergegeven.

Overgangswoorden

Je content leest prettiger wanneer je overgangswoorden in je tekst gebruikt. Overgangswoorden verbinden zinnen en delen van zinnen, en geven de lezer een aanwijzing van wat als volgende gaat komen in de tekst.

Voorbeelden van overgangswoorden zijn ‘omdat’, ‘daarentegen’, ‘hieruit volgt’, en ‘bijvoorbeeld’. Je vindt een uitgebreide lijst van overgangswoorden op onder meer de site van Brigit Varenkamp.

Zinnen met overgangswoorden kun je in de tekst laten markeren zodat ze makkelijk te herkennen zijn. Klik hiervoor op het Yoast highlight icon icon achter de testuitleg. Zinnen met overgangswoorden worden dan op deze manier weergegeven.

Paragraaflengte

Je komt ze nog regelmatig tegen: teksten zonder verdeling in paragrafen, of teksten met paragrafen die heel lang zijn. Lezers zien een groot blok tekst meestal als een belemmering. Probeer hierom je tekst in kortere en wat langere paragrafen te verdelen.

Eén zin kan een paragraaf zijn.

Past het in je verhaal,, maak dan gebruik van kopteksten om de tekst in logische stukken te verdelen, en kortere paragrafen om het leesbaar te houden.

Zinslengte

Wat geldt voor paragrafen geldt zeker ook voor zinnen: hoe langer ze zijn, hoe moeilijker te lezen en te begrijpen. Lezers raken de draad kwijt wanneer zinnen te lang doorlopen.

De Zinslengte test bekijkt hoeveel zinnen in de tekst uit meer dan 20 woorden bestaan. Bestaat meer dan 25% van de tekst uit zinnen van meer dan 20 woorden, dan moet je de lengte van de zinnen meer variëren.

Vergeet niet: een zin van één of twee woorden is ook een zin. Echt waar.

Je kunt zinnen van meer dan 20 woorden in de tekst laten markeren zodat je ze makkelijk kunt herkennen en bewerken. Klik hiervoor op het Yoast highlight icon icon achter de uitleg van de test. Zinnen met meer dan 20 woorden worden dan op deze manier weergegeven.

Hoe scoort je tekst beter in de SEO-analyse van Yoast SEO

De Yoast plugin doet een analyse van de tekst op de pagina. Aan de hand van die analyse krijg je aanwijzingen die je helpen de tekst op de pagina te optimaliseren voor de gekozen keyphrase.

Belangrijk: de SEO-analyse kan alleen zijn werk doen wanneer een focus keyphrase is ingevuld. Zo niet, dan zijn alle scores grijs.

Een goede score in de SEO-analyse zegt niets over de begrijpelijkheid en aantrekkelijkheid van de tekst voor de lezers. Het zegt alles over de kans op goede vindbaarheid van de pagina in de zoekmachines.

De plugin geeft scores voor de verschillende onderdelen van de tekst die de zoekmachineoptimalisatie beïnvloeden, en deze scores worden direct bijgewerkt wanneer je wijzigingen aanbrengt in de tekst.

De tekst wordt getest op de volgende punten:

Eerder gebruikt keyphrase

De Eerder gebruikt keyphrase test checkt of de keyphrase die je hebt gekozen voor je pagina niet al als focus keyphrase wordt gebruikt voor een andere pagina op dezelfde site. Je wilt niet dat pagina’s op je website met elkaar concurreren.

Zorg ervoor dat elke pagina op de site wordt geoptimaliseerd voor een unieke keyphrase. Gaat je site over één bepaald onderwerp, dan zul je dieper moeten zoeken naar de juiste keyphrases en gebruik maken van long tail keywords.

Image alt attributen

Afbeeldingen op de pagina zijn belangrijk voor de aantrekkelijkheid van de pagina en het leesgenot van de bezoeker. Een grote lap tekst jaagt veel mensen weg. Daarnaast is het voor lezers die niet goed kunnen zien belangrijk dat ze weten wat een afbeelding voorstelt. Dat vertel je ze door elke afbeelding een alt tekst mee te geven. Deze tekst, met een uitleg van de afbeelding, wordt door schermlezers aan de slechtziende lezer voorgelezen.

De Image alt attributen test controleert of de tekst afbeeldingen bevat, of je voor deze afbeeldingen een alt-tekst hebt meegegeven, en of sommige – maar niet teveel – van de alt-teksten de keyphrase bevatten.

Neem de keyphrase in de alt-tekst op wanneer deze bij de afbeelding past. Zorg ervoor dat je dit niet overdrijft: 10 afbeeldingen waarvan 9 een alt-tekst hebben met daarin de keyphrase is wat te veel van het goede.

Staan er meer dan 4 afbeeldingen in de pagina, zorg er dan voor dat bij niet minder dan 30% en niet meer dan 70% de keyphrase in de alt-tekst staat.

Interne links

De Interne links test bekijkt of er minimaal één link in de tekst staat naar een – voor het verhaal relevante – andere pagina op dezelfde site. Een link binnen dezelfde website noemen we een interne link.

Interne links zorgen ervoor dat bezoekers langer op je website blijven en meer pagina’s bezoeken. Hoe langer een bezoeker op je website blijft, en hoe meer pagina’s worden bezocht tijdens dat bezoek, hoe groter de kans dat de bezoeker een lead of een volger wordt.

Keyphrase dichtheid

De Keyphrase dichtheid test telt het aantal keren dat de keyphrase in de gewone tekst en in de alt-teksten op de pagina wordt gevonden, en bepaalt of de keyphrase niet vaak genoeg, wel vaak genoeg, of overmatig vaak in de tekst voorkomt. Klik op het Yoast highlight icon icon achter de test, om alle keyphrases op deze manier in de tekst te laten zien.

De focus keyphrase moet uiteraard in je tekst voorkomen. Het optimale aantal keer dat de keyphrase in de tekst moet voorkomen is afhankelijk van de lengte van de tekst. Volgens Yoast SEO is het ideaal wanneer tussen de 0.5% en 3% van het aantal woorden op de pagina de keyphrase is.

Is je tekst bijvoorbeeld 1000 woorden lang (check hiervoor de InhoudsstructuurInhoudsstructuur icon – links bovenaan in de blok editor toolbar), en je keyphrase bestaat uit één woord. Dan is het ideaal wanneer je keyphrase minimaal 5 keer en niet meer dan 30 keer in de tekst voorkomt.

Gebruik je een keyphrase bestaande uit meerdere woorden, dan moet je dit in de berekening meenemen.

Keyphrase in de titel

De Keyphrase in de titel test controleert of de keyphrase in de titel staat. Wil je goed – is groen (Yoast indicatieicoon groen) – scoren bij deze test, begin de titel dan met de focus keyphrase.

Ik vind dit een moeilijke test om goed voor te scoren. Wil je namelijk een pakkende titel meegeven aan je artikel of pagina, dan is het niet altijd logisch of mooi om te beginnen met de keyphrase. Daarnaast zien je berichten er wel erg geoptimaliseerd uit wanneer ze allemaal beginnen met de keyphrase voor het bericht.

Ik raad je aan om de keyphrase zeker wel in de titel te zetten – je score wordt dan in ieder geval amber (Yoast indicatieicoon amber) – maar laat het van de titel laat afhangen of je de keyphrase wel of niet vooraan zet.

Ruil schoonheid en effectiviteit nooit in voor een groen balletje in Yoast.

Keyphrase in introductie

De Keyphrase in introductie test bekijkt of de keyphrase in de eerste alinea van je tekst staat. Dat maakt dat het onderwerp namelijk meteen duidelijk, volgens de regels.

Ook dit vind ik een moeilijke regel om aan te voldoen. De taak van een intro is het in de tekst trekken van de lezer. Je begint bijvoorbeeld met een verhaal of een vraag. Het toevoegen van de keyphrase kan geforceerd overkomen en de magie verpesten.

Gebruik de keyphrase in de alinea wanneer het zo uitkomt, maar nooit ten koste van het verhaal.

Keyphrase in metaomschrijving

Bij de Keyphrase in metaomschrijving test checkt de plugin of de keyphrase in de metaomschrijving voorkomt.

De metaomschrijving is een korte omschrijving van de pagina die je zelf verzint, en die soms in de zoekresultaten van Google wordt getoond, onder de paginatitel. Dit maakt het ook zo belangrijk een goede focus keyphrase te hebben. Zoekt iemand in Google op de juiste woorden die je gebruikt in de tekst, dan worden deze woorden vetgedrukt getoond in de metaomschrijving.

In het werkpaneel (rechter sidebar, klik op de Snippetvoorvertoning knop) en in het hoofdpaneel (onderaan de editor, klik op de Snippet bewerken knop) van Yoast SEO kun je de metaomschrijving invullen.

Is de metaomschrijving aantrekkelijk geschreven én staat je keyphrase erin, dan is de kans dat op jouw link wordt geklikt groot. Doen dus.

Keyphrase in slug

De Keyphrase in slug test controleert of de slug van de pagina de keyphrase bevat.

Google vindt het fijn wanneer de keyphrase in de slug staat, omdat dit direct duidelijk maakt waarover de pagina gaat. Zorg er dus voor dat de keyphrase ergens in de slug staat.

Keyphrase in subkoppen

De Keyphrase in subkoppen test bekijkt de subkoppen in je tekst en controleert of sommige koppen de keyphrase bevatten.

Subkoppen verdelen je tekst in logische stukken, en maken je tekst beter leesbaar. Yoast controleert of tussen de 30% en 75% van de H2 en H3 kopteksten de keyphrase bevatten. Gaat de tekst onder een subkop over de keyphrase, en is het mogelijk en logisch om de keyphrase in de subkop te verwerken, zet de keyphrase er dan in.

Keyphrase-links

De Keyphrase-links test controleert of je in je tekst de keyphrase gebruikt in de linktekst naar een andere pagina of website. Dat is namelijk geen goed idee.

Je wilt je tekst optimaliseren voor een bepaalde keyphrase. Dan is het niet logisch wanneer je die keyphrase gebruikt om naar een andere pagina of website te verwijzen. Op die manier concurreert de pagina waarnaar je verwijst namelijk met deze pagina voor die keyphrase.

Zorg er dus altijd voor dat je de keyphrase op deze pagina niet gebruik in een linktekst.

Keyphraselengte

De Keyphraselengte test checkt of je de keyphrase niet uit te weinig of uit teveel woorden bestaat.

Korte keyphrases hebben veel concurrentie in Google, en hoog scoren hiervoor is moeilijk. Is de keyphrase te lang, dan is het moeilijk om je tekst voor die keyphrase te optimaliseren.

Yoast raadt aan niet meer dan vier relevante woorden in je keyphrase te gebruiken.

Lengte metaomschrijving

De Lengte metaomschrijving test bekijkt of de metaomschrijving die je hebt ingetypt in z’n geheel kan worden weergegeven in de zoekresultaten.

De metaomschrijving die je ziet in de zoekresultaten in Google wordt beperkt door de grootte van het vak waarin de tekst staat. Daarbij komt dat niet elke letter evenveel ruimte inneemt op het scherm. Het advies is om de omschrijving tussen de 120 en 156 karakters te houden.

Dit is trouwens eenvoudig te controleren:

Tijdens het intypen van de metaomschrijving zie je onder het veld een balk die verandert van kleur terwijl je typt. Is de balk amberkleurig, dan is de omschrijving te kort. Kleurt de balk rood, dan is de omschrijving te lang. Zorg voor een groene balk die net niet rood kleurt.

SEO titel breedte

De SEO titel breedte test controleert of de SEO titel die je hebt ingetypt helemaal kan worden weergegeven in de zoekresultaten.

De SEO titel die je ziet in de zoekresultaten in Google wordt beperkt door de breedte van het vak waarin de titel staat. Daarbij komt dat niet elke letter evenveel ruimte inneemt op het scherm.

Gelukkig zie je ook bij het intypen van de SEO titel onder het veld een balk die verandert van kleur terwijl je typt. Is de balk amber, dan is de titel te kort, is de balk rood, dan is de titel te lang. Ga voor een groene balk die net niet rood kleurt.

Tekstlengte

De Tekstlengte test beoordeelt of de tekst die je hebt geschreven op de pagina uit minimaal 300 woorden bestaat.

Google heeft – naast wereldoverheersing – als doelstelling de beste resultaten voor een zoekopdracht aan de zoekers te geven. Wil je goed scoren voor een bepaalde keyphrase, dan moet je ervoor zorgen dat Google jouw tekst ziet als een goede – liefst de beste – tekst om die keyphrase te behandelen. Dat kan meestal niet goed in een tekst van minder dan 300 woorden.

Zorg dat je tekst alle informatie die je hebt voor de keyphrase bevat, hoeveel woorden je hiervoor ook nodig hebt, en de kans dat je pagina hoger scoort in Google stijgt aanzienlijk.

Uitgaande links

De Uitgaande links test kijkt of er minimaal één link in de tekst staan naar een andere website. Een link naar een andere website noemen we een externe link.

Het internet werkt op basis van links, en externe links dragen bij aan een open internet. Een externe link helpt de bezoeker bij het vinden van relevante informatie. Het leert Google ook bepalen welke sites hetzelfde type informatie bevatten.

Maak serieus werk van zoekmachineoptimalisatie

Het optimaliseren van je teksten voor de zoekmachines is meer werk dan alleen een SEO plugin installeren. Het vereist tijd, research, en veel schrijfwerk om boven je concurrentie uit te stijgen.

Maak hier de tijd voor, en zorg je dat je teksten voldoen aan de leesbaarheidsregels en SEO regels. Doe je dit, dan heb je alles gedaan wat kunt om je content de potentie mee te geven om goed te scoren in Google.

Call Now Button