8 redenen waarom ik niet de juiste webdesigner voor je ben

Leestijd: 7 minuten

Websites bouwen is leuk en interessant werk en ik heb erg leuke klanten gehad, maar niet iedereen is geschikt om met mij te werken. En dat is niet erg. Een webdesigner inhuren om je website te maken is een belangrijke beslissing en vaak een aanzienlijke investering, en je wilt wel de juiste persoon voor jou eruit pikken.

Hieronder geef ik je de belangrijkste redenen waarom ik denk dat je niet met me zou moeten werken.

1. Je kunt me niet betalen

De tarieven voor een website kunnen nogal verschillen. De investering voor een gemiddelde website in Nederland liggen tussen de € 600 en € 10.000 en hoger.

Ik reken voor een website gemiddeld tussen de € 799 en € 4.999, afhankelijk van de ingewikkeldheid van het project en de tijd die ik eraan besteed.

Voor sommige ondernemers lijkt dit misschien nogal veel om in een website te investeren, maar dat is wel wat het is: een investering.

Ik reken deze tarieven omdat het veel tijd en expertise kost om een goede, professionele website te ontwerpen en bouwen. Deze expertise heb ik opgedaan door vele jaren als webdesigner te werken, en door het continu up-to-date houden van mijn kennis.

De website die ik aflever is op maat gemaakt voor jouw bedrijf, om jouw doelen te bereiken, of dat het invullen van een contactformulier is, een telefoongesprek of verkopen vanuit je online winkel. Ik moet je bedrijf dan ook begrijpen om een effectieve website voor je te kunnen bouwen.

Er zijn ondernemers die dit niet zien zitten. Ze willen een standaard site zoals de brochure die ze aan klanten geven. Is dat wat je wilt, dan zijn we waarschijnlijk niet voor elkaar gemaakt.

Ik wil dat je investering geld oplevert. Wil je weten wat je voor je geld kunt krijgen, lees dan Wat kost een goede website?

2. Je wilt heel snel een website

Ben je op zoek naar een website bouwer die eventjes snel een website voor je in elkaar zet, dan ben ik niet de juiste webdesigner voor je.

Om een ​​website te kunnen ontwerpen die bij je past, moet ik een bepaalde hoeveelheid tijd besteden aan het onderzoeken van je bedrijf, je markt en je concurrenten. Naast mijn onderzoek verzamel ik informatie van je tijdens on eerste gesprek en de vragenlijst. Ook stuur ik e-mails wanneer ik meer uitleg nodig heb.

Nadat ik voldoende informatie heb verzameld kan ik beginnen met het plannen van de website. Wanneer ik tevreden ben met wat ik heb bedacht begin ik met het ontwerp. Nadat ik een begin heb gemaakt met de website laat ik je zien wat ik heb gebouwd. Ben je hiermee tevreden, dan ga ik verder met het bouwen zoals het toevoegen van functionaliteit, het optimaliseren van de snelheid en het zoekmachine-vriendelijk maken van de website.

Alles bij elkaar kan het bouwen van een simpele website binnen twee weken klaar zijn, een meer complexe website of een e-commerce website kan een maand of meer in beslag nemen.

3. Er zijn veel betrokkenen die alles moeten goedkeuren

Om problemen met te veel meningen en te veel bazen te voorkomen communiceer ik met één persoon in de organisatie.

Uiteraard kun je je marketingteam of andere personen in de organisatie om feedback vragen, maar ik krijg de feedback van één persoon. Dit onder meer om te voorkomen dat de ene persoon het blauw op de site wel mooi vindt, de andere persoon het liever oranje ziet, en ik met beide personen moet overleggen.

Laat één persoon alle feedback verzamelen, eventuele verschillen van mening gladstrijken, en mij de feedback geven. Is dit niet mogelijk, dan wordt het heel lastig werken en zijn we niet geschikt om samen te werken.

4. Je wilt zelf geen werk hoeven doen

Om een goede en effectieve website te kunnen maken heb ik je hulp nodig. Mocht je denken dat ik al het werk doe en je zelf geen vinger hoeft uit te steken, dan gaat het moeilijk worden.

Voordat ik begin met het bouwen van een website moeten we eerst samenzitten, in het echt of via Zoom. In dit overleg praten we over je bedrijf en je producten of diensten en je bedrijfsdoelen. Deze informatie heb ik nodig om te begrijpen wat je bedrijf doet, wat het wilt en wat het nodig heeft.

Daarna stuur ik je een online vragenlijst met meer gedetailleerde vragen om in te vullen. Dit is belangrijk om te doen, maar het kost je wel tijd en inspanning.

Ik wil echt begrijpen wie je klanten zijn, wat de voordelen van je producten of diensten zijn en waarom een potentiële klant je bedrijf boven dat van een ander zou kiezen. Dit draagt allemaal bij aan het uiteindelijke ontwerp zodat het is toegespitst op je doelgroep.

Het kost tijd maar is het meer dan waard.

5. Je maakt geen tijd om mij informatie te geven

Ik begrijp dat je druk bezig bent in je bedrijf. Toch heb ik zeker tussen de 5 en 10 uur van je tijd nodig (meer naarmate het project complexer wordt) wanneer je me inhuurt om je website te bouwen.

Is dat niet mogelijk, dan ben ik waarschijnlijk niet de juiste webdesigner voor je.

Een voorbeeld van hoeveel tijd je voor het project moet vrijmaken:

  • Eerste gesprek: 1 uur
  • Mijn vragenlijst volledig invullen – 1 uur
  • Inhoud creëren: 5 tot 10 uur
  • Afbeeldingen en tekst naar mij sturen: 1 uur
  • Concept beoordelen en feedback geven: 1 uur
  • E-mailgesprekken en telefoontjes: 1 uur

Wil je een e-commerce website laten maken, dan komt hier nog veel tijd bij voor het – laten – maken van productfoto’s en het schrijven van productomschrijvingen.

Ja, ik plan, ontwerp en bouw de website. Maar om alles goed en efficiënt te laten verlopen heb ik je hulp nodig. Hoe meer informatie ik heb, hoe beter de website wordt.

Je weet meer van je eigen bedrijf dan ik. Voor mij ben je de expert.

Uiteraard kun je ook mensen inhuren om dit werk te doen, het belangrijkste is dat mensen met de juiste kennis en expertise doen wat er moet gebeuren.

6. Time management is niet je ding

Ik verwacht niet dat je alles opzij zet om je helemaal te wijden aan je nieuwe website. The show must go on, uiteraard.

Wel verwacht ik dat het project prioriteit krijgt zodat de doorlooptijden om onder meer teksten en afbeeldingen naar mij toe te krijgen zo kort mogelijk zijn. Hoe langer alles duurt, des te langer het duurt voor je website live gaat.

Hetzelfde geldt voor het beantwoorden van vragen via e-mail en de telefoon. Ben je slecht bereikbaar en reageer je traag op vragen via de e-mail, dan loopt het hele project vertraging op.

Ik heb een werkschema waarin ik een bepaalde periode inplan om aan je project te werken, inclusief een korte uitlooptijd. Loopt het project erg uit doordat ik niet op tijd de informatie krijg die nodig is om verder te gaan, dan kan het zijn dat ik je project on hold moet zetten om een ander project op de – met die klant afgesproken – datum te beginnen.

7. Je wilt dat ik alles doe wat je zegt

Sommige ondernemers hebben al helemaal in hun hoofd hoe hun website eruit moet gaan zien: van ontwerp tot de kleuren en het lettertype aan toe. Ze zoeken alleen een webdesigner die precies maakt wat zij in hun hoofd hebben.

Hoe goed je ook denkt dat je alles heb overdacht, tenzij je een ervaren webdesigner en marketingspecialist bent hebben je ideeën waarschijnlijk verbetering nodig. Het is goed om een idee te hebben hoe je website eruit moet zien, maar vertrouw erop dat ik weet wat ik doe.

Jaren geleden werkte ik met een ondernemer die dacht dat hij wel wist hoe je websites bouwt, en continu probeerde mij te vertellen wat ik moest doen. Dat werkt niet voor mij. Ik ben je webdesigner, niet je werknemer.

Ik heb vele jaren ervaring in het bouwen van websites van hoge kwaliteit met een mooi uiterlijk die goed scoren op Google. Huur je me in om je website te bouwen, vertrouw dan op mijn expertise om een zo goed mogelijk product af te leveren.

8. Je wilt de nieuwe Amazon of Facebook maken

Goed… Laten we dit in perspectief plaatsen:

Amazon heeft rond de 36.000 ontwikkelaars die code schrijven voor de website. Facebook heeft ongeveer 8850 ontwikkelaars in dienst. En dat nog naast alle technische mensen met andere specialismen die deze bedrijven in dienst hebben.

Wil je serieus proberen een grote tech-gigant te worden, dan heb je grote teams met ontwikkelaars nodig die 24 uur per dag beschikbaar zijn. Daarnaast vereist het een budget van vele miljoenen om een serieus begin te maken.

Ik heb hier de mankracht niet voor, en eerlijk gezegd heb ik hier geeneens zin in.

Conclusie

Dat is het dan. De 8 redenen waarom je niet met mij zou moeten werken.

Ik ben graag transparant, vandaar dat ik deze post heb geschreven. Een website laten maken is een grote beslissing, en het is niet goed wanneer een bedrijfseigenaar me inhuurt wanneer we niet compatibel zijn.

Heb je de lijst doorgenomen en ben je nog steeds enthousiast? Mooi zo! Ik hoor graag meer over je project, je ideeën en je bedrijf, en wat je wilt bereiken.

Ben je geïnteresseerd om met mij te werken, bel mij dan op 06 19389132.