Bereid je site optimaal voor op content zoekmachineoptimalisatie

Leestijd: 15 minuten

Voor de plaats van je zakelijke website in de zoekresultaten van de zoekmachines (lees: Google), is zoekmachineoptimalisatie (SEO of search engine optimisation) van de inhoud van je website van groot belang.

Alles draait namelijk om de inhoud of content van je website. Afbeeldingen en video’s zijn belangrijk voor de “user experience”, maar zoekmachines lezen – nog – geen afbeeldingen en geen video’s.

Je teksten zijn het belangrijkste onderdeel van je site. Zij maken het verschil tussen wel of niet gevonden worden in de zoekmachines én het wel of niet binnenhalen van de bezoeker en het converteren van die bezoeker naar klant.

Wanneer de pagina’s met de belangrijkste zoekwoorden voor je bedrijf worden weergegeven op – liefst – de eerste pagina van Google voor die zoekwoorden, dan krijgt de site voldoende bezoekers om te kunnen converteren naar klanten.

Komen die pagina’s niet voor op de eerste, maximaal tweede, pagina, dan wordt het moeilijk voor je bedrijf om je klanten via het internet binnen te halen.

Let’s get serious about zoekmachineoptimalisatie

Wil je de zoekmachineoptimalisatie van de inhoud van je website serieus aanpakken, dan:

  • Heb je een goede SEO plugin nodig die je helpt bij de zoekmachineoptimalisatie van de content (ik gebruik Yoast SEO voor de WordPress sites van mijn klanten).
  • Moet je ervoor zorgen dat je altijd direct kunt zien wat de status van optimalisatie van de inhoud is.

Ik wil dat mijn klanten in één oogopslag kunnen zien hoe goed hun pagina’s en berichten zijn geoptimaliseerd. Daarom pas ik de kolommen van het berichten-overzicht, het pagina-overzicht, en het media-overzicht van de site aan.

In deze overzichten wil ik dat de klant alle belangrijke gegevens die voor zoekmachineoptimalisatie van belang zijn per bericht en per pagina ziet. Zo laat ik zien hoe de slug van de pagina eruit ziet, uit hoeveel woorden de tekst bestaat, en ik toon alle SEO gegevens van Yoast SEO.

Op die manier kan de klant zien wat nog niet is ingevuld, waar verbeteringen mogelijk zien, en zo gericht de inhoud optimaliseren.

De gegevens van Yoast SEO tonen op de overzichtspagina’s

Ik ga er vanuit dat je de Yoast SEO plugin op de site geïnstalleerd hebt. Gebruik je een andere SEO plugin, dan kun je nog steeds de stappen in dit artikel volgen. Je moet alleen uitzoeken welke extra kolommen die plugin biedt.

De eerste stap is het toevoegen van alle Yoast-specifieke kolommen aan de overzichtspagina’s van berichten en pagina’s:

  • Ga naar het berichten-overzicht (klik in het admin navigatiemenu rechts op Berichten), en klik in de rechterbovenhoek op Scherminstellingen.
  • Zet een vinkje (als ze er nog niet staan) in de selectievakjes bij SEO-score, Leesbaarheidsscore, SEO-titel, Meta-omschrijving, en Keyphrase. Deze kolommen worden toegevoegd aan het berichten-overzicht.
  • Klik op de Toepassen knop.
  • Ga naar het pagina-overzicht (klik op Pagina’s) en doe hier hetzelfde.

De volgende stap is het selecteren en sorteren van de kolommen voor het berichten-overzicht, het pagina-overzicht, en het media-overzicht. Hierbij geef ik per kolom aan wat deze bevat, en waar je eventueel op moet letten vanuit het oogpunt van zoekmachineoptimalisatie.

Kolommen instellen voor het berichten-overzicht

Niet alle kolommen die ik op de overzichtspagina’s toon zijn standaard beschikbaar in WordPress. Hiervoor heb ik gelukkig een goede plugin gevonden: Admin Columns. Deze plugin laat je verborgen kolommen selecteren en je kolommenoverzicht naar jouw s,aak sorteren. Installeer en activeer de plugin voor je verder gaat.

Klik als eerste op Berichten in het admin navigatiemenu rechts. Admin Columns ziet dan welke kolommen je al in je overzicht hebt staan, en neemt dit mee bij het indelen van je custom overzicht.

De gewenste kolommen voor zoekmachineoptimalisatie in het berichten-overzicht
De kolommen voor het berichten-overzicht

Ga dan naar Instellingen >> Admin Columns:

  • Klik op de selectie-dropdown, selecteer Berichten, en klik op de Bekijk knop. Je ziet alle huidige kolommen die in het berichten-overzicht staan.
    • Verander de volgorde van kolommen door op de puntjes voor de kolomnaam te klikken, de muisknop vast te houden, en de kolom naar een andere positie te slepen.
    • Verwijder een kolom door met de muis over de kolomregel te bewegen en te klikken op Verwijderen.
  • Zet bij alle velden het percentage op 0 om automatische breedtes in te stellen. Zet allen kolom Tags op 10%.

De kolommen die ik selecteer voor het berichten-overzicht zijn (in deze volgorde):

Titel

De titel van het bericht.

Check dat de focus keyphrase voor de pagina in de titel staat, en dat de titel aansprekend is voor de lezer.

Gebruik je de Yoast SEO plugin niet, dan is de titel van het bericht ook de titel die je ziet in de zoekresultaten. Zorg er daarom voor dat de titel duidelijk is, en de zoeker verleidt op het zoekresultaat te klikken.

Slug

De slug is het gebruiksvriendelijke deel van de URL naar het bericht: het gedeelte na de laatste / (wanneer de URL niet afsluit met een /). Meestal is het de titel (soms wat aangepast) in kleine letters met streepjes tussen de woorden. Check dat de focus keyphrase voor het bericht in de slug staat.

Je voegt kolom Slug aan de lijst toe door te klikken op de + Kolom toevoegen knop onderaan de kolommenlijst, en de Slug uit het lijstje bij Type te kiezen.

Datum

De datum dat het bericht is gepubliceerd.

Categorieën

De categorie of categorieën waarin het bericht is geplaatst. Zorg voor duidelijke categorienamen, en waar nodig een duidelijke hiërarchie in de categorieën, zodat de zoekmachines kunnen bepalen bij welk onderwerp het bericht hoort.

Meta-omschrijving

De meta-omschrijving is een korte beschrijving van het bericht. Vaak wordt deze omschrijving weergegeven als tekst onder de titel in de zoekresultaten van de zoekmachines.

Vanuit oogpunt van SEO is het belang dat de focus keyphrase in de omschrijving staat. Omdat de omschrijving vaak te zien is in de zoekresultaten is het daarnaast van belang dat de omschrijving aansprekend is voor de zoeker. Een aansprekende, zichzelf verkopende, omschrijving zorgt voor een klik op het zoekresultaat.

Tags

De tags die je aan het bericht hebt toegewezen. Zie tags als een verdere onderverdeling van de categorie voor het bericht.

Zorg voor duidelijke tagnamen die passen bij de gekozen categorie(ën), zodat de zoekmachines kunnen bepalen bij welk onderwerp het bericht hoort.

Woorden

Het aantal woorden waaruit de berichttekst bestaat.

Je voegt kolom Woorden aan de lijst toe door te klikken op de + Kolom toevoegen knop onderaan de kolommenlijst. Selecteer daar kolom Aantal woorden uit het lijstje bij Type. Verander de kolomtitel naar Woorden bij Label (het is een smalle kolom, dus een kortere naam scheelt ruimte in het overzicht).

Het belang van de lengte van de tekst van een bericht is volgens veel SEO experts belangrijk voor de plaats in de zoekresultaten. Een langere tekst geeft meer gewicht aan het onderwerp dan een kortere tekst. Volgens een onderzoek is de lengte van de tekst van de berichten en pagina’s op de eerste pagina van de zoekresultaten 1900 woorden en langer.

Belangrijker dan de lengte is de kwaliteit van het bericht. Een lang bericht waarvan mensen snel weer terug gaan naar de zoekresultaten wordt al snel lager in de zoekresultaten gezet: de tekst is blijkbaar niet zo goed.

Voor de beste zoekmachineoptimalisatie kun je beter een kort bericht van goede kwaliteit dan een slecht lang artikel schrijven.

Reacties Reacties icon

Het aantal reacties die bezoekers hebben gegeven op het bericht. Deze kolom heb je uiteraard alleen nodig wanneer je reacties hebt aangezet.

De volgende zes kolommen zijn onderdeel van de Yoast SEO plugin. Heb je gekozen voor een andere SEO plugin, kijk dan welke kolommen daarin beschikbaar zijn.

SEO-score Yoast SEO score icon

Wanneer het bericht een keyphrase heeft, laat deze kolom zien hoe goed het bericht is geoptimaliseerd volgens de SEO-analyse van Yoast SEO.

De SEO-score wordt in de kolom weergegeven als gekleurde bolletjes. Is het bolletje Yoast indicatierondje rood, dan zijn er problemen die je beter kunt oplossen. Is het bolletje Yoast indicatierondje amber, dan zijn er punten die verbeterd kunnen worden. Bij een Yoast indicatierondje groen bolletje is alles goed geoptimaliseerd.

Voor optimale zoekmachineoptimalisatie is de keyphrase nodig. Anders is er geen SEO-score mogelijk, en blijft het bolletje grijs.

Leesbaarheidsscore Yoast leesbaarheid icon

Yoast SEO test ook de leesbaarheid van de tekst in het bericht.

De Leesbaarheidsscore wordt in de kolom weergegeven als gekleurde bolletjes. Is het bolletje Yoast indicatierondje rood, dan zijn er problemen met de leesbaarheid die je beter kunt oplossen. Is het bolletje Yoast indicatierondje amber, dan zijn er een aantal leesbaarheidspunten die verbeterd kunnen worden. Bij een Yoast indicatierondje groen bolletje is alles goed leesbaar.

Hoewel de leesbaarheid van een tekst geen officiële factor is bij zoekmachineoptimalisatie, is het van groot belang voor de aantrekkingskracht en de populariteit van de tekst. Slecht leesbare content jaagt lezers weg van je site, en de zoekmachines gebruiken dit bij het bepalen van de plaats van het bericht in de zoekresultaten.

Staat er (nog) geen tekst in het bericht, dan kan de leesbaarheidsscore ook niet getest worden, en is het bolletje grijs.

SEO-titel

De titel van het bericht zoals deze in de zoekresultaten van de zoekmachines te zien is.

Gebruik je Yoast SEO niet, dan is de titel van het bericht te zien in de zoekresultaten.

Voor de zoekmachineoptimalisatie is het belangrijk dat de focus keyphrase voor het bericht in de titel staat. Bijna nog belangrijker – omdat de titel in de zoekresultaten wordt getoond – is de aantrekkingskracht van de titel op de zoeker. Een aansprekende titel zorgt voor een klik op het zoekresultaat.

Focus-ZW

De focus keyphrase of het focus zoekwoord dat je hebt ingesteld voor het bericht. Dit is het woord waarvoor het bericht hoog moet scoren in de zoekresultaten.

De zoekmachineoptimalisatie (SEO) analyse van Yoast voor dit bericht draait om deze keyphrase. Zorg er daarom voor dat je een keyphrase voor het bericht hebt ingesteld, anders mis je zeker de helft van de kracht van Yoast.

# links in bericht Yoast links uit icon

Het aantal uitgaande links in het bericht naar andere berichten en pagina’s op dezelfde site, en naar andere websites.

Links zijn belangrijk op het internet, en worden gewaardeerd door de zoekmachines. Links binnen de site – interne links – zorgen ervoor dat bezoekers van de site langer op de site blijven en meer pagina’s bezoeken.

# interne links naar andere berichten op je site Yoast links in icon

Het aantal links naar het bericht vanuit andere berichten en pagina’s op dezelfde site.

Interne links zorgen ervoor dat bezoekers van de site langer op de site blijven en meer pagina’s bezoeken.

Uitgelichte afbeelding

De uitgelichte afbeelding is de afbeelding die het bericht vertegenwoordigt in je blogoverzicht. Afhankelijk van het gebruikte thema zie je deze afbeelding wel of niet in je bericht. Daarnaast is dit de afbeelding die je ziet wanneer het bericht wordt gedeeld op social media.

Je voegt kolom Uitgelichte afbeelding aan de lijst toe door te klikken op de + Kolom toevoegen knop onderaan de kolommenlijst. Selecteer daar kolom Uitgelichte afbeelding uit het lijstje bij Type. Zet de Breedte op 150 en px, en selecteer Thumbnail bij Afbeeldingsformaat.

Probeer een aansprekende en bij het bericht passende afbeelding te selecteren. Hou wel rekening met de afmetingen die voor social media worden gebruikt, en maak de uitgelichte afbeelding minimaal 1200 bij 675 pixels groot.

Heb je meerdere auteurs op je site, dan is veld Auteur eventueel zinnig om in je lijst te hebben. Ben je de enige auteur, dan is dit een overbodig veld dat ruimte inneemt.

Ben je klaar met het indelen van het berichten-overzicht, klik dan naast of onder de kolommenlijst op de Opslaan (of Bijwerken) knop.

Kolommen instellen voor het pagina-overzicht

Klik vervolgens op Pagina’s zodat Admin Columns ziet welke kolommen je al in je overzicht hebt staan.

De gewenste kolommen voor zoekmachineoptimalisatie in het pagina-overzicht
De kolommen voor het pagina-overzicht

Ga dan naar Instellingen >> Admin Columns:

  • Klik op de selectie-dropdown, selecteer Pagina’s, en klik op de Bekijk knop. Je ziet alle huidige kolommen die in het pagina-overzicht staan:
    • Verander de volgorde van kolommen door op de puntjes voor de kolomnaam te klikken, de muisknop vast te houden, en de kolom naar een andere positie te slepen.
    • Verwijder een kolom door met de muis over de kolomregel te bewegen en te klikken op Verwijderen.
  • Zet bij alle velden het percentage op 0 om automatische breedtes in te stellen.

De kolommen die ik selecteer voor het pagina-overzicht zijn (in deze volgorde):

Titel

De titel van het bericht.

Check dat de focus keyphrase voor de pagina in de titel staat, en dat de titel aansprekend is voor de lezer.

Gebruik je de Yoast SEO plugin niet, dan is de titel van het bericht ook de titel die je ziet in de zoekresultaten. Zorg er daarom voor dat de titel duidelijk is, en de zoeker verleidt op het zoekresultaat te klikken.

Slug

De slug is het gebruiksvriendelijke deel van de URL naar de pagina: het gedeelte na de laatste / (wanneer de URL niet afsluit met een /).. Meestal is het de titel (soms wat aangepast) in kleine letters met streepjes tussen de woorden. Check dat de focus keyphrase voor het bericht in de slug staat.

Je voegt kolom Slug aan de lijst toe door te klikken op de + Kolom toevoegen knop onderaan de kolommenlijst, en de Slug uit het lijstje bij Type te kiezen.

Meta-omschrijving

De meta-omschrijving is een korte beschrijving van het bericht. Vaak wordt deze omschrijving weergegeven als tekst onder de titel in de zoekresultaten van de zoekmachines.

Vanuit oogpunt van SEO is het belang dat de focus keyphrase in de omschrijving staat. Omdat de omschrijving vaak te zien is in de zoekresultaten is het daarnaast van belang dat de omschrijving aansprekend is voor de zoeker. Een aansprekende, zichzelf verkopende, omschrijving zorgt voor een klik op het zoekresultaat.

Volgorde

De volgorde van de pagina’s in het overzicht. Gebruik je een sitemap plugin, dan wordt deze volgorde vaak overgenomen in het overzicht.

Ik gebruik volgorde graag om het overzicht over de hiërarchie van pagina’s op sites te bewaken.

Woorden

Het aantal woorden waaruit de paginatekst bestaat.

Je voegt kolom Woorden aan de lijst toe door te klikken op de + Kolom toevoegen knop onderaan de kolommenlijst. Selecteer daar kolom Aantal woorden uit het lijstje bij Type. Verander de kolomtitel naar Woorden bij Label (het is een smalle kolom, dus een kortere naam scheelt ruimte in het overzicht).

Het belang van de lengte van de tekst van een pagina is volgens veel SEO experts belangrijk voor de plaats in de zoekresultaten. Een langere tekst geeft meer gewicht aan het onderwerp dan een kortere tekst. Volgens een onderzoek is de lengte van de tekst van de berichten en pagina’s op de eerste pagina van de zoekresultaten 1900 woorden en langer.

Belangrijker dan de lengte is de kwaliteit van pagina en het type pagina. Een lang pagina waarvan mensen snel weer terug gaan naar de zoekresultaten wordt al snel lager in de zoekresultaten gezet: de tekst is blijkbaar niet zo goed. Ook is het vaak moeilijk om een pagina van 2000 woorden over je dienst te schrijven.

Voor de beste zoekmachineoptimalisatie kun je beter een kort bericht van goede kwaliteit dan een slecht lang artikel schrijven.

SEO-score Yoast SEO score icon

Wanneer voor de pagina een keyphrase is ingesteld, laat deze kolom zien hoe goed de pagina is geoptimaliseerd volgens de SEO-analyse van Yoast SEO.

De SEO-score wordt in de kolom weergegeven als gekleurde bolletjes. Is het bolletje Yoast indicatierondje rood, dan zijn er problemen die je beter kunt oplossen. Is het bolletje Yoast indicatierondje amber, dan zijn er punten die verbeterd kunnen worden. Bij een Yoast indicatierondje groen bolletje is alles goed geoptimaliseerd.

Voor optimale zoekmachineoptimalisatie is de keyphrase nodig. Anders is er geen SEO-score mogelijk, en is het bolletje grijs.

Leesbaarheidsscore Yoast leesbaarheid icon

Yoast SEO test ook de leesbaarheid van de tekst in de pagina.

De Leesbaarheidsscore wordt in de kolom weergegeven als gekleurde bolletjes. Is het bolletje Yoast indicatierondje rood, dan zijn er problemen met de leesbaarheid die je beter kunt oplossen. Is het bolletje Yoast indicatierondje amber, dan zijn er een aantal leesbaarheidspunten die verbeterd kunnen worden. Bij een Yoast indicatierondje groen bolletje is alles goed leesbaar.

Hoewel de leesbaarheid van een tekst geen officiële factor is bij zoekmachineoptimalisatie, is het van groot belang voor de aantrekkingskracht en de populariteit van de tekst. Slecht leesbare content jaagt lezers weg van je site, en de zoekmachines gebruiken dit bij het bepalen van de plaats van de pagina in de zoekresultaten.

Staat er (nog) geen tekst in de pagina, dan kan de leesbaarheidsscore ook niet getest worden, en is het bolletje grijs.

SEO-titel

De titel van de pagina zoals deze in de zoekresultaten van de zoekmachines te zien is.

Gebruik je Yoast SEO niet, dan is de titel van de pagina te zien in de zoekresultaten.

Voor de zoekmachineoptimalisatie is het belangrijk dat de focus keyphrase voor de pagina in de titel staat. Bijna nog belangrijker – omdat de titel in de zoekresultaten wordt getoond – is de aantrekkingskracht van de titel op de zoeker. Een aansprekende titel zorgt voor een klik op het zoekresultaat.

Focus-ZW

De focus keyphrase of het focus zoekwoord dat je hebt ingesteld voor de pagina. Dit is het woord waarvoor de pagina hoog moet scoren in de zoekresultaten.

De zoekmachineoptimalisatie (SEO) analyse van Yoast voor dit bericht draait om deze keyphrase. Zorg er daarom voor dat je een keyphrase voor het bericht hebt ingesteld, anders mis je zeker de helft van de kracht van Yoast.

Uitgaande interne links Yoast links uit icon

Het aantal uitgaande links in de pagina naar andere berichten en pagina’s op dezelfde site, en naar andere websites.

Links zijn belangrijk op het internet, en worden gewaardeerd door de zoekmachines. Links binnen de site – interne links – zorgen ervoor dat bezoekers van de site langer op de site blijven en meer pagina’s bezoeken.

Interne links ontvangen Yoast links in icon

Het aantal links naar de pagina vanuit andere berichten en pagina’s op dezelfde site.

Interne links zorgen ervoor dat bezoekers van de site langer op de site blijven en meer pagina’s bezoeken.

Uitgelichte afbeelding

De uitgelichte afbeelding is de afbeelding die de pagina vertegenwoordigt. Afhankelijk van het gebruikte thema zie je deze afbeelding wel of niet in je pagina. Daarnaast is dit de afbeelding die je ziet wanneer de pagina wordt gedeeld op social media.

Je voegt kolom Uitgelichte afbeelding aan de lijst toe door te klikken op de + Kolom toevoegen knop onderaan de kolommenlijst. Selecteer daar kolom Uitgelichte afbeelding uit het lijstje bij Type. Zet de Breedte op 150 en px, en selecteer Thumbnail bij Afbeeldingsformaat.

Probeer een aansprekende en bij het bericht passende afbeelding te selecteren. Hou wel rekening met de afmetingen die voor social media worden gebruikt, en maak de uitgelichte afbeelding minimaal 1200 bij 675 pixels groot.

Heb je meerdere auteurs op je site, dan is veld Auteur eventueel zinnig om in je lijst te hebben. Ben je de enige auteur, dan is dit een overbodig veld dat ruimte inneemt.

Ben je klaar met het indelen van het pagina-overzicht, klik dan naast of onder de kolommenlijst op de Opslaan (of Bijwerken) knop.

Kolommen instellen voor het media-overzicht

Bij de mediabestanden is het belangrijk dat ze niet veel te groot zijn geladen, zodat de bestandsgrootte te groot is. Ook is het van belang dat elke gebruikte afbeelding een goede Alt-tekst heeft. In het overzicht komen deze kolommen allemaal terug, zodat je eventuele problemen direct kunt zien.

Een aantal kolommen staan altijd in het overzicht, en kun je niet verwijderen.

Klik in het admin navigatgiemenu op Media. Admin Columns ziet dan welke kolommen je al in je overzicht hebt staan.

De gewenste kolommen voor zoekmachineoptimalisatie in het media-overzicht
De kolommen voor het media-overzicht

Ga dan naar Instellingen >> Admin Columns:

  • Klik op de selectie-dropdown, selecteer Pagina’s, en klik op de Bekijk knop. Je ziet alle huidige kolommen die in het media-overzicht staan.
  • Zet bij alle velden het percentage op 0 om automatische breedtes in te stellen.

De kolommen die ik selecteer voor het mediaoverzicht zijn (in deze volgorde):

Bestand

De bestandsnaam van de afbeelding.

Zorg ervoor dat de bestandsnaam een duidelijk herkenbare naam is die past bij het onderwerp van de afbeelding.

Alternatieve tekst

De alternatieve tekst is de tekst die blinden en slechtzienden horen op hun screenreaders wanneer deze een afbeelding tegenkomt.

Zorg ervoor dat de alternatieve tekst beschrijft wat de afbeelding voorstelt. Gebruik de keyfrase voor de pagina waarin deze wordt gebruikt in de tekst.

Onderschrift

Het onderschrift is de verduidelijkende tekst die soms onder een afbeelding op een pagina staat.

Gebruik je een onderschrift, zorg dan dat deze beschrijft wat de afbeelding voorstelt. Gebruik de keyfrase voor de pagina waarin deze wordt gebruikt in de tekst.

Afmetingen

De afmetingen zijn de lengte en de breedte van de afbeelding in pixels.

Google kijkt hoe geoptimaliseerd een pagina is. Niet allen qua tekst, maar ook qua snelheid. Gebruik je een afbeelding van 1200 bij 800 px, maar toon je deze als 600 bij 400px, dan wordt alsnog de grote afbeelding geladen voordat deze wordt verkleind op de pagina. Dit is geen goede optimalisatie. Deze kolom helpt je dit in de hand te houden.

Bestandsgrootte

De bestandsgrootte is de grootte van het afbeeldingsbestand in MBs en KBs.

Hoe groter het bestand, hoe langer het duurt om de pagina waarop deze afbeelding staat te laden. Zorg ervoor dat afbeeldingen opgeslagen zijn met de juiste afmetingen en geoptimaliseerd zijn voor je ze op de website laadt.

Uploadlocatie

De titel van de pagina of het bericht waarop de afbeelding is geladen. De titel is ook een link naar de betreffende pagina of bericht in de editor.

Ben je klaar met het indelen van het media-overzicht, klik dan naast of onder de kolommenlijst op de Opslaan (of Bijwerken) knop.

Helemaal klaar voor de zoekmachineoptimalisatie van je content

Je website bevat nu de gereedschappen om de inhoud te optimaliseren voor de zoekmachines. Je hebt als eerste Yoast SEO geinstalleerd. Die plugin helpt je bij de zoekmachineoptimalisatie van je content. Daarna heb je de kolommen die je nodig hebt om te zien hoe je content ervoor staat toegevoegd aan de overzichten.

Nu is het tijd om de teksten die al op de website staan te optimaliseren. Daarnaast is het uiteraard heel belangrijk dat nieuwe content wordt geoptimaliseerd voor het live gaat.

Hou je vinger aan de pols, schrijf goede teksten, en scoor in de zoekmachines.

Reageer op dit artikel

avatar
  Abonneer  
Abonneren op
Call Now Button