Gisteren werd ik gebeld door een dame uit de buurt van Utrecht die mij blijkbaar kende maar van wie ik me de naam niet meer kon herinneren. Na wat vragen bleek dat zij twee maanden geleden als potentiële klant door een online marketingbureau in Lelystad waar ik mee samenwerk naar mij was doorverwezen.
O ja, er ging een belletje rinkelen.
Deze ondernemer had mij destijds gevraagd de website voor haar schoonheidssalon te bekijken, haar te vertellen wat ik ervan vond en een offerte uit te brengen voor een nieuwe site. Ze had de site net laten bouwen maar was er niet tevreden over.
Ik had de website goed bekeken en er wat snelheidschecks op uitgevoerd, en ik zag een website die goed in elkaar zat, er goed uit zag en nog snel was ook.
Dat zei ik ook allemaal in mijn mail aan haar:
Ik heb je site eens bekeken en getest via een bekend tool. Dat ziet er niet echt slecht uit: <link>
De site is goed en duidelijk opgebouwd en is vrij snel. Ik zou de score waarschijnlijk wel iets naar boven kunnen krijgen, naar een A, maar heel veel maakt het niet uit. Dat levert je geen klanten op. Voor de score voor PageSpeed Insights (link) zou ik er meer in moeten duiken. De score voor desktop (link) is daar vrij goed.
De site ziet er dus goed uit en werkt naar behoren. Wat is je probleem met de site? Is het het uiterlijk of de snelheid of iets anders? Komen er misschien geen leads binnen? Dat is een probleem waar <marketingbureau> je meer mee kan helpen door betere calls to action op de site te zetten.
Wil je meer invloed op de inhoud van de site en krijg je dat niet van de huidige bouwer, dan kun je de site verhuizen (als dat mogelijk is) of opnieuw op laten bouwen. Ik denk namelijk dat de site onderdeel is van een systeem dat je niet zomaar kunt loskoppelen. Maar dat zul je na moeten vragen.
Kan ik helpen, dan graag, maar ga eerst na wat je probleem met de site is. Ik hoor graag van je.
Verder niets meer van haar gehoord. Tot gisteren dus.
Ze zei dat ze toch een nieuwe website wilde laten bouwen. Het gesprek ging ongeveer zo:
Klant
Ik ben gewoon niet tevreden over de site. En ik ben niet tevreden over de website bouwer.
Ik
Goed, waar ben je niet tevreden over? Wat vind je niet goed of niet mooi?
Nou, de sfeer van de site is niet wat ik wil, de calls to action staan niet goed, en de kleur van de knoppen is niet goed.
De kleur is de hoofdkleur van je logo (lichtpaars). Wat is daar niet goed aan?
Ik vind het niet mooi. Hij had beter groen kunnen gebruiken (een andere kleur in het logo).
Okay. Heb je dat gezegd tegen je website bouwer?
Dat hoef ik toch niet te zeggen? Hij is toch de bouwer? Ik ben toch geen webdesigner?
Ja, maar als je niets zegt weet hij niet wat je wilt. Wat nog meer?
(wordt wat ongeduldig) Nou, de logo’s van de merken van de producten die ik gebruik op de homepage zijn erg licht.
Die kun je donkerder maken. Heb je dat doorgegeven aan de bouwer?
Nee. Ik vind het jammer dat dit gesprek zo gaat. Bij andere bureaus kreeg ik niet al die vragen.
Maar het is jouw website! Als je niet weet wat je wilt dan weet ik niet wat ik wel of niet moet doen. Ik wil niet dezelfde problemen tegenkomen als je huidige bouwer, en ik wil niet twee maanden bezig zijn met een website waar je niet tevreden over bent.
Ik vind dit gesprek niet zo leuk.
En ik vind dat je niet goed hebt nagedacht over wat je wilt.
Laten we het gesprek maar beëindigen.
Goed idee <klik>
Het was dus een heel vreemd gesprek.
Naar mijn idee was deze saloneigenaar bezig met het verzamelen van argumenten om haar huidige website bouwer niet te betalen omdat deze een website had opgeleverd waar zij niet blij mee was.
En daar ga ik niet in mee.
Had de huidige bouwer een zooitje gemaakt van het project, dan kan ik het nog enigszins begrijpen. Maar de site zag er echt goed uit, zat goed in elkaar en scoorde ook nog eens goed in de testtools.
Het grote probleem was volgens mij dat de dame niet weet wat ze wilt, niets zegt tegen haar bouwer, maar dan wel de schuld bij hem legt.
Wat kun je hiervan leren?
Wanneer je een website wilt laten bouwen voor je onderneming, dan is het belangrijk om goed na te denken over wat je wilt.
Wat is het doel van de website? Wie zijn de mensen die je probeert te bereiken? Wie gaat de teksten schrijven. Welke websites vind je wel en niet mooi, en waarom? En ook de kleinere zaken, zoals de kleuren die je wel of niet wilt gebruiken.
In mijn eigen website design vragenlijst stel ik deze en nog veel meer vragen die je helpen om je wensen en eisen te ordenen. Daarnaast vind je via Google online veel vragenlijsten die je helpen bij het bepalen wat je wel en niet wilt met je website.
Wees goed voorbereid voor je een webdesigner belt. Weet wat je wel wilt en wat niet.
We zijn geen gedachtenlezers.