Optimaliseer je zakelijke website teksten en vergroot direct je conversie

Leestijd: 8 minuten

Soms gebeurt het dat je als ondernemer een tijd noodgedwongen thuis zit. Het kan zijn dat je ziek bent en moet uitzieken. Misschien is er een lockdown vanwege een virus dat rondwaart. Ook kan het zijn dat de economie even niet zo goed draait.

Je kunt die tijd uiteraard nuttig besteden aan het bingewatchen van series op Netflix of Fortnite power player worden, maar je kunt die tijd ook besteden aan een klus waar je normaal geen tijd voor hebt of zin in hebt, maar die je meer rendement oplevert.

Zo kun je de extra vrije tijd gebruiken als de uitgelezen kans om de pagina’s op je zakelijke website kritisch te bekijken en te optimaliseren, zodat deze beter scoren in de zoekmachines en de conversie hoger komt te liggen, waardoor ze meer leads en klanten naar de site halen en meer geld binnenbrengen.

Voor je nu begint met het blindelings aanpassen van je teksten, is het een goed idee om even te bedenken wat het doel van je zakelijke website nu eigenlijk is.

Waarom heb je een zakelijke website

Op een zakelijke website zijn bezoekers op zoek naar een specifiek product of specifieke dienst. Ze bezoeken waarschijnlijk ook de websites van andere aanbieders in dezelfde industrie, op zoek naar de beste match voor wat ze willen.

Het doel van je zakelijke website is daarom ook het overtuigen van de online bezoekers dat ze klant moeten worden van jouw bedrijf in plaats van een ander bedrijf. Daarom is het belangrijk dat je website je bedrijf neerzet als de meest betrouwbare en ervaren aanbieder in je industrie.

Hoe je dit doet? Door antwoord te geven op alle vragen die de bezoeker heeft.

Dit doe je met behulp van duidelijke website teksten die laten zien dat je kennis van zaken hebt, artikelen te schrijven over onderwerpen waar je klanten geïnteresseerd in zijn, video’s te maken over hoe je werkt en over je producten of diensten, referenties van klanten te plaatsen en nog veel meer.

Door de inhoud van je site – je content – te verbeteren en optimaliseren scoor je beter in Google, trek  je meer bezoekers naar je website, genereer je meer klanten en betere leads en verkoop je meer.

Verbeter je zakelijke website teksten

Goed, je bent verkocht: je wilt betere content op je website én je wilt het zelf doen. Hoe pak je dat goed aan?

Print het site overzicht

De beste manier om website teksten – welke teksten dan ook – echt goed te lezen, te corrigeren en aan te passen, is op papier.

Open hiervoor je website in de browser, en druk als eerste de site overzicht pagina of sitemap af. Deze pagina bevat een overzicht van alle pagina’s en berichten op de website. Heeft je website deze pagina (nog) niet, maak dan zelf een overzicht op papier van écht alle pagina’s die op je site staan.

Je kunt deze goed gebruiken als overzicht van alle pagina’s die je gaat bekijken, en je kunt eenvoudig bijhouden welke pagina’s je al hebt gedaan.

Beoordeel de structuur van de website

Het site overzicht toont je de structuur van je website op papier. De standaard websitestructuur voor een eenvoudige zakelijke website ziet er ongeveer zo uit:

  • Home
  • Diensten
    • Dienst 1
    • Dienst 2
    • Dienst 3
  • Veelgestelde Vragen
  • Vacatures
  • Over Ons
  • Contact

Daar komen nog eventuele andere informatiepagina’s en misschien een blog bij. Daarnaast zijn er ook nog de verschillende verplichte pagina’s, zoals onder meer de Algemene Voorwaarden, het Privacybeleid en het Cookiebeleid.

Bekijk de structuur van je website en controleer of alles klopt. Heb je alle pagina’s die je nodig hebt? Zo niet, maak hier dan een aantekening van op het site overzicht zodat je deze pagina’s later kunt toevoegen.

Optimaliseer de verkooppagina’s

Je begint het optimaliseren van de website teksten met de pagina’s op je website die het geld binnen brengen: de verkooppagina’s. In de sitestructuur hierboven zijn dit de verschillende dienstenpagina’s.

Op de verkooppagina’s breng je de producten of diensten aan de man of vrouw. Zij brengen het geld binnen. Het verbeteren van een verkooppagina vergroot de conversie en levert hopelijk meer geld op. Daarom neem je deze als eerste onder handen.

Ik ga er in de rest van dit artikel voor het gemak vanuit dat je bedrijf diensten verkoopt. Verkoop je (ook) producten, dan gelden dezelfde regels. Lees alleen product in plaats van dienst.

Bekijk als eerste op het site overzicht of er voor elke dienst die je aanbiedt een eigen pagina staat. Een eigen pagina geeft je de mogelijkheid de dienst de volle aandacht te geven. Zijn er diensten bijgekomen, maak dan een aantekening op het overzicht. Hier moet je later een pagina voor schrijven. Ben je gestopt met een dienst, verwijder de pagina dan.

Ga dan naar de eerste verkooppagina op je website en druk de pagina af op papier.

Je eerste instinct is nu met de papieren aan je bureau te gaan zitten, maar ik raad je aan op de bank in de woonkamer of aan de keukentafel te gaan zitten. Je bent in een andere omgeving dan je werkomgeving, en je kunt je helemaal op de pagina concentreren.

Waar let je op bij het schrijven en herschrijven van een verkooppagina:

  • Een muur van tekst overtuigt niemand. Zorg ervoor dat de tekst in korte paragrafen op de pagina staat.
  • Verdeel de tekst in onderdelen met duidelijke koppen. Gebruik de belangrijkste zoekwoorden voor de dienst in de koppen.
  • Maakt de tekst duidelijk wat de klant aan de dienst heeft? Onthou: de voordelen verkopen de dienst, niet de onderdelen.
  • Zijn de belangrijkste vragen van je klanten in de tekst beantwoordt? Zo niet, pas de tekst aan zodat alles wat de klant wilt weten beantwoord wordt.
  • Verwerk – indien mogelijk – cijfers, staatjes, grafieken en eigen video’s die je punten onderbouwen in de pagina.
  • Staan er originele foto’s op de pagina? Zo niet, maak ze zelf of laat ze maken. Laat jezelf en je eventuele team zien.
  • Referenties (testimonials) van je klanten over de dienst doen wonderen voor het vertrouwen van nieuwe klanten. Gebruik ze op de pagina.
  • Als laatste en misschien wel belangrijkste punt: zorg ervoor dat je klant eenvoudig de volgende stap kan nemen. Het bespreken en aanprijzen van een dienst heeft weinig zin wanneer de klant deze dienst niet kan aanschaffen. Zorg voor meerdere calls-to-action (CTA) op je verkooppagina.

Pro-tip: schrijf je teksten niet direct in de editor van de website. Gebruik bij het schrijven van alle teksten op je website een goede tekstverwerker, en maak gebruik van de spellingchecker en de grammaticachecker. Laat daarna een tweede persoon de tekst van iedere pagina nakijken op grammaticafouten en spelfouten.

Doe je het allemaal zelf, print dan de teksten, laat ze een dag liggen, en doorloop de teksten kritisch met een pen in de hand aan de eetkamertafel.

Ben je klaar met het schrijven of herschrijven van de verkooppagina, verwerk dan je aantekeningen in de echte pagina op je website. Druk daarna de pagina nogmaals af, controleer de tekst nog een keer op grammaticafouten, spelfouten en logische fouten, en verwerk deze ook in de pagina.

Heb je een verkooppagina klaar, zet dan een vinkje bij de paginanaam op het site overzicht, print de volgende verkooppagina, en doorloop het hele proces opnieuw.

Optimaliseer de informatiepagina’s

Ben je klaar met alle verkooppagina’s, dan is het tijd voor het nakijken en bewerken van de informatiepagina’s. In de sitestructuur hierboven zijn dit alle pagina’s behalve de verschillende dienstenpagina’s.

De informatiepagina’s op je website leveren niet direct geld op, maar ondersteunen de verkooppagina’s door aan de bezoeker te laten zien dat je een betrouwbare onderneming runt.

De over ons pagina, de referenties pagina, en een veelgestelde vragen pagina zijn voorbeelden van informatiepagina’s.

De homepage is trouwens op de meeste zakelijke websites geen verkooppagina maar een informatiepagina.

Voor informatiepagina’s gelden de volgende aandachtspunten:

  • Maak gebruik van korte paragrafen, waar nodig verdeeld in secties met duidelijke koppen.
  • Check of alle links op de pagina werken.
  • Beantwoord je eventuele vragen van de bezoeker in je tekst? Zo niet, bedenk wat de bezoeker zou willen weten en verwerk dat in de tekst. Denk vanuit het oogpunt van je potentiële klant.
  • Bevat de pagina relevante, originele foto’s? Zo niet, zorg daarvoor.
  • Maak ook op je informatiepagina’s gebruik van referenties van klanten.
  • Zorg ook hier voor een call-to-action (CTA). Zorg dat de bezoeker zijn of haar contactgegevens achterlaat in ruil voor een downloadbaar e-book, of laat de bezoeker een consultafspraak maken.

Een aantal pagina’s in de sitestructuur hebben speciale aandacht nodig:

Diensten

De Diensten pagina bestaat meestal uit een overzicht van alle diensten die je bedrijf aanbiedt, een korte omschrijving van elke dienst en een link naar de verkooppagina voor die dienst. Check of de diensten en de teksten op de pagina actueel zijn. Vergeet ook niet te controleren of de link of knop de bezoeker wel doorstuurt naar de juiste pagina.

Over Ons

Op de Over Ons pagina beschrijf je wie je als bedrijf bent, wat je doet, en hoe je de klant van dienst kan zijn. Zorg ervoor dat de pagina het bedrijf als menselijk laat overkomen. Mensen kopen van mensen, niet van bedrijven.

Veelgestelde Vragen

Op de Veelgestelde Vragen of FAQ pagina beantwoord je alle belangrijke vragen die potentiële klanten kunnen hebben over je diensten. Zijn de vragen nog relevant? Kloppen de antwoorden nog? Zijn er vragen die nog niet op de pagina zijn verwerkt?

Vacatures

Ben je als bedrijf op zoek naar mensen, dan heb je waarschijnlijk een Vacatures pagina. Staan de posities op de pagina nog open, of zijn de vacatures al vervuld?

Contact

Op de Contact pagina vermeld je de contactgegevens van je bedrijf. Kloppen deze gegevens nog allemaal? Werkt je contactformulier zoals zou moeten? Vul het formulier in en test of alles werkt zoals het hoort.

En als laatste de Homepage.

De meeste zakelijke websites hebben een homepage waarop ze in het kort uitleggen wat ze kunnen doen voor de bezoeker en welke diensten ze aanbieden. Controleer of alle diensten op de homepage staan en of de links voor elke dienst ook echt naar de juiste pagina verwijzen.

Druk na het aanpassen van de pagina deze nogmaals af. Controleer de tekst op grammaticafouten, spelfouten en logische fouten, en verwerk deze in de pagina.

Heb je een informatiepagina aangepast, vink deze dan af op het site overzicht, print de volgende pagina, en begin van voren af aan.

Hoe nu verder

Ben je door alle pagina’s heen gegaan en heb je ze geoptimaliseerd, feliciteer jezelf dan!

Je hebt je bedrijf een groot voordeel gegeven door de pagina’s te bekijken en te optimaliseren. De site wordt beter gevonden in Google, bezoekers kunnen direct vinden waarnaar ze op zoek zijn, hun vragen worden beantwoord, en ze weten dat je een professioneel bedrijf runt waar ze in goede handen zijn.

De meeste ondernemers bekijken hun pagina’s na publicatie nooit meer tot er een website redesign moet gebeuren.

Ga vanaf nu regelmatig door de verkooppagina’s en informatiepagina’s op de site heen en hou ze up-to-date. Zorg voor de juiste informatie wanneer de klant dit nodig heeft en je wordt als eerste gekozen wanneer ze je diensten nodig hebben.