WordPress Gids
De instellingen sidebar bij berichten

De instellingen sidebar bij berichten (ook wel bekend als blogs) staat aan de rechterkant van de blok editor, en bevat alle instellingen voor het bericht waarin je werkt. De sidebar bevat een aantal panelen met verschillende opties.

Berichten en pagina’s hebben allebei een instellingen sidebar, maar de sidebar bevat bij berichten een aantal andere panelen dan de instellingen sidebar bij pagina’s.

De instellingen sidebar bij berichten
De instellingen sidebar bij berichten

Document en Blok tabs

Bovenaan de instellingen sidebar staan twee tabs die je kunt selecteren door op de naam te klikken.

Document tab

De Document tab toont alle instellingen voor het document dat je op dit moment bewerkt, in dit geval een bericht.

In de Document tab bepaal je onder meer of het bericht is gepubliceerd (of nog niet), en onder welke categorie het bericht wordt geplaatst.

De rest van deze pagina behandelt alle instellingspanelen op de Document tab voor een bericht op volgorde van boven naar beneden.

Blok tab

De Blok tab toont alle instellingen voor het geselecteerde blok in de editor hebt. Elk blok heeft andere instellingen, sommige blokken hebben veel instellingen, en andere blokken hebben (nog) geen instellingen.

De onderdelen in de Blok tab bespreek ik bij de aparte blokken.

Status en zichtbaarheid

Status & zichtbaarheid paneel bij nieuw bericht
Status & zichtbaarheid paneel bij nieuw bericht

Het eerste paneel op de instellingen sidebar is het Status & zichtbaarheid paneel. Dit paneel geeft je controle over de status van het bericht (gepubliceerd of niet) en hoe zichtbaar het bericht is.

De verschillende opties in dit paneel zijn:

Zichtbaarheid

Klik om de zichtbaarheidsopties van het bericht te bekijken op de link achter Zichtbaarheid (meestal het woord Openbaar). Hier kun je de verschillende zichtbaarheidsopties bekijken en de zichtbaarheid van het bericht veranderen:

  • Openbaar: iedere bezoeker kan dit bericht zien. Dit is de standaard gekozen optie.
  • Privé: alleen zichtbaar voor administrators en editors.
  • Beschermd met een wachtwoord: alleen degenen met het wachtwoord kunnen dit bericht zien.

Publiceer

Status & zichtbaarheid paneel bij gepubliceerd bericht
Status & zichtbaarheid paneel bij gepubliceerd bericht

De publicatiestatus van het bericht. Is het bericht al gepubliceerd, dan staat hier de datum en tijd van publicatie.

  • Is het bericht nog niet gepubliceerd, dan staat achter Publiceer het woord Onmiddellijk. Publiceer je het bericht, dan staat het direct online.
  • Wil je het bericht niet nu publiceren maar – automatisch – op een ander moment, klik dan op het woord Onmiddellijk om een publicatiedatum en -tijd te selecteren.

Berichtformaat

Een berichtformaat is een aangepast uiterlijk voor een bepaald soort bericht. Het berichtformaat is een overblijfsel uit het bloggen, waarin je verschillende soorten berichten kunt posten, zoals bijvoorbeeld een link of een citaat, en daar het uiterlijk voor aanpassen. Dit kan een onderscheidend icoon zijn naast de berichttitel, maar het kan ook een geheel andere opmaak zijn.

Afhankelijk van het actieve thema zijn er wel of geen aangepaste berichtformaten beschikbaar. Standaard zijn er – naast het meestgebruikte Standaard formaat – aangepaste berichtformaten voor Afbeelding, Citaat, Link, Status, Terzijde, en Video.

Plak aan de bovenkant van de blog

De optie Plak aan de bovenkant van de blog maakt van het bericht een zogenaamde ‘sticky post’. Een sticky post is een bericht dat bovenaan de berichtenlijst blijft staan. De optie wordt meestal gebruikt voor belangrijke berichten, bijvoorbeeld een lijst van veelgestelde vragen.

Wachten op beoordeling

De optie Wachten op beoordeling is alleen zichtbaar wanneer het bericht nog niet is gepubliceerd. Bij het selecteren van deze optie verandert de Bewaar concept link in de blok editor toolbar in Bewaar als wachtend. Sla je het bericht op, dan komt in het berichtenoverzicht achter de titel van het bericht de tekst Wachtend op beoordeling te staan.

In een website met meerdere auteurs geeft dit aan dat het bericht klaar is voor beoordeling door een andere auteur of door een redacteur voor het gepubliceerd kan worden.

Auteur

De optie Auteur is alleen zichtbaar wanneer er meerdere gebruikersaccounts op de site zijn aangemaakt. De optie staat bij een nieuw bericht op de naam van degene die het bericht aan het maken is. Is het bericht gepubliceerd, dan staat hier de naam van degene die het bericht heeft gepubliceerd.

Klik je op de naam, dan zie je een overzicht van alle gebruikersaccounts op de site. Hier kun je ook de naam van de auteur van het bericht wijzigen door een andere naam te selecteren.

Verplaats naar prullenbak

De knop Verplaats naar prullenbak is alleen zichtbaar wanneer het bericht gepubliceerd is. Een klik op de knop verplaatst het bericht naar de prullenbak, en maakt het bericht onzichtbaar op de site.

Revisies

Revisies paneel

Het Revisies paneel bevat het aantal revisies dat er van het bericht zijn opgeslagen. Het paneel is alleen zichtbaar wanneer er opgeslagen versies van het bericht zijn.

Iedere keer wanneer een bericht wordt opgeslagen, wordt het bericht opgeslagen zoals het op dat moment is. Dit heet een revisie oftewel een versie van het bericht.

WordPress bewaart de verschillende revisies van een bericht tot deze worden verwijderd. Het voordeel hiervan is, dat je een oudere versie van het bericht kunt bekijken, en desgewenst terug kunt halen, mocht er iets mis gaan bij het werken in het bericht.

Klik om een revisie terug te halen, en de huidige versie te overschrijven, op het vakje in de instellingen sidebar waarin het aantal revisies staat aangegeven.

Het bewaren van veel revisies kan makkelijk zijn, maar het maakt wel de database groter. Daarom is het goed om regelmatig niet-gebruikte revisies te verwijderen. Gelukkig zijn daar verschillende plugins voor in omloop.

Permalink paneel

Het Permalink paneel bevat de slug van het bericht. Het paneel is alleen zichtbaar wanneer het bericht al een keer is opgeslagen.

Wanneer een bericht voor de eerste keer wordt opgeslagen, krijgt het bericht een permalink: een permanente link naar het bericht op de site.

De samenstelling van de permalink geef je aan in Instellingen >> Permalinks. Het deel dat je bericht uniek maakt heet de slug, en vormt het laatste deel van de permalink.

De slug wordt samengesteld uit de titel van je bericht. Hiervoor zet WordPress de titel van het bericht om in kleine letters, en worden de spaties in de titel vervangen door streepjes. De slug voor een bericht met als titel Mijn bericht wordt bijvoorbeeld omgezet naar mijn-bericht.

Je zit niet vast aan een door WordPress samengestelde slug. In het Permalink paneel kun je de slug aanpassen in het vakje URL-slug. De nieuwe slug wordt vastgelegd wanneer je het bericht opslaat.

Na publicatie de slug beter niet meer kunt veranderen, omdat links naar de oude permalink dan niet meer werken.

Categorieën

Het Categorieën paneel laat je het bericht toewijzen aan één of meerdere categorieën.

Categorieën paneel

Berichten worden op ene WordPress site ingedeeld in een categorie. Dit maakt een site overzichtelijker, en help je om gelijksoortige informatie bij elkaar te houden. Zie het als de rubrieken in een krant: zo heb je onder meer lokaal nieuw, financieel nieuws, en shownieuws.

Een WordPress site komt standaard met één categorie, met de naam Geen categorie. Een nieuw bericht wordt automatisch aan deze categorie toegewezen. Je kunt het vinkje verwijderen, maar bij opslaan wordt het bericht toch weer aan Geen categorie toegewezen. De enige manier om het bericht uit Geen categorie te krijgen, is door het toe te wijzen aan een andere categorie.

Categorieën kunnen worden onderverdeeld in subcategorieën. In dit voorbeeld heb ik een hoofdcategorie Fabeldieren, en daaronder heb ik de subcategorieën Draken en Slangen gemaakt.

Probeer een bericht liefst toe te wijzen aan één categorie. Categorieën worden namelijk weergegeven op archiefpagina’s, waarop alle berichten die onder die categorie vallen worden getoond.

Een bericht met meerdere categorieën komt voor op de archiefpagina’s van al deze categorieën, en krijgt dan ook een aparte URL met die categorie in de link. Dat is niet gewenst wanneer je goed wilt scoren in de zoekmachines.

Nieuwe categorie toevoegen

Je kunt categorieën aanmaken via Berichten >> Categorieën.

Je kunt in het Categorieën paneel ook ‘on the fly’ een nieuwe categorie of meerdere categorieën aanmaken en toewijzen aan het bericht. Klik daarvoor op de Nieuwe categorie toevoegen link.

Onder de link kun je nu de naam van de nieuwe categorie intypen in het vakje Nieuwe categorienaam. In dit voorbeeld maak ik de categorie Hippogriefen.

Hou je het bij deze categorie, klik dan op de knop Nieuwe categorie toevoegen om de categorie op te slaan. De nieuwe categorie wordt automatisch geselecteerd voor dit bericht.

Wil je dat die categorie onder een andere categorie komt te vallen, dus dat het een subcategorie van die categorie wordt, klik dan op het vak Hoofdcategorie. Er opent een lijst met alle categorieën op de site waaruit je de juiste categorie voor het bericht kunt selecteren.

In het voorbeeld maak ik van Hippogriefen een subcategorie van Fabeldieren.

Wil je in één keer meerdere categorieën aanmaken, volg dan de procedure hierboven tot je alle categorieën hebt gemaakt. Let goed op dat het bericht wel aan de juiste categorie is toegewezen voor je het opslaat.

Een categorie via het Categorieën paneel toevoegen is makkelijk wanneer je zonder uit het bericht te hoeven gaan een categorie wilt aanmaken. Wel dreigt het gevaar dat je ‘categorieënverzameling’ snel uit de hand loopt.

Ik raad je aan om niet zomaar een categorie toe te voegen, maar daar goed over na te denken om je site beheerbaar te houden.

Tags

Tags paneel

Het Tags paneel laat je tags toevoegen aan het bericht.

Een tag laat je de berichten op je site verder groeperen. Om te voorkomen dat er een oneindige lijst categorieën op de website worden geplaatst, gebruik je één of meerdere tags om de berichten op je site verder in te delen.

Zie een categorie als hoofdindeling en een tag als lagere indeling binnen die categorie. Een tag staat echter wel los van categorieën.

Tag toevoegen aan bericht

Zie een tag op je site als een hashtag op social media: klik je op een tag, dan komen alle berichten op de site waaraan je die tag hebt toegewezen naar voren.

Je kunt tags aanmaken via Berichten >> Tags.

Daarnaast kun je in het Tags paneel ook ‘on the fly’ een nieuwe tag of meerdere tags aanmaken en toewijzen aan het bericht. Klik daarvoor in het Nieuwe tag toevoegen vakje en begin de naam van de tag te typen. Zijn er bestaande tags die (gedeeltelijk) overeenkomen met de naam die je intypt, dan komen die naar boven.

Tag toegevoegd aan bericht

Is dit de tag die je wilt gebruiken, dan klik je op de naam en wordt de tag toegevoegd aan het bericht.

In het voorbeeld ben ik begonnen met het woord ‘hoorn’ te typen, en kwam de tag ‘Hongaarse Hoornstaart’ naar boven. Dat is de tag die ik zocht, en door op de naam te klikken voegde ik deze tag toe aan mijn bericht.

Bestaat de tag nog niet, typ dan de naam in zoals je wilt, en met een druk op de Enter knop wordt er een nieuwe tag aangemaakt en toegevoegd aan het bericht.

Tags toegevoegd aan bericht

Wil je de toegevoegde tag verwijderen uit het bericht, klik dan op de Afwijzen knop naast de naam om die tag te verwijderen.

Je kunt op dezelfde manier ook meerdere tags toevoegen aan het bericht. Typ in het vak naast de reeds geselecteerde tag(s) de naam in van een andere tag, en voeg deze toe aan de lijst.

Uitgelichte afbeelding

Uitgelichte afbeelding paneel

Het Uitgelichte afbeelding paneel laat je een uitgelichte afbeelding toevoegen aan het bericht.

De uitgelichte afbeelding kan worden weergegeven op de berichtenpagina (blogpagina) en wordt als eerste afbeelding geselecteerd wanneer het bericht wordt gedeeld op social media.

De afmetingen van de uitgelichte afbeelding worden mede bepaald door de social media kanalen waarop het bericht kan worden gedeeld. Verschillende social media kanalen hebben verschillende voorkeuren voor de afmetingen van de afbeeldingen die op het kanaal worden geplaatst. En daar komt bij dat die afmetingen weleens willen veranderen.

Wil je zeker weten dat je afbeelding goed op de social media kanalen wordt weergegeven, gebruik dan de grootste afmeting die je kunt maken – ik maak mijn uitgelichte afbeeldingen 1200px bij 1200px groot – maar hou hierbij wel de bestandsgrootte in de gaten . Grote bestanden maken je website langzamer.

Uitgelichte afbeelding toegevoegd aan bericht

Je voegt een uitgelichte afbeelding aan de bericht toe door te klikken op de Uitgelichte afbeelding kiezen knop. Dit opent een scherm waarin je kunt kiezen tussen een afbeelding uploaden of een afbeelding selecteren vanuit de Mediabibliotheek.

Wanneer je een afbeelding hebt geladen of uitgekozen klik je op de Selecteer knop om de afbeelding als uitgelichte afbeelding te selecteren. Een kleinere versie van de gekozen uitgelichte afbeelding verschijnt in het Uitgelichte afbeelding paneel.

Wil je de gekozen afbeelding vervangen, klik dan op de Vervang afbeelding knop en selecteer een andere afbeelding.

Wil je de gekozen afbeelding verwijderen, klik dan op de rode Uitgelichte afbeelding verwijderen link. Dit verwijdert de afbeelding uit het bericht, maar de afbeelding staat nog wel in de Mediabibliotheek.

Samenvatting

Samenvatting paneel

Het Samenvatting paneel laat je een handmatige samenvatting schrijven voor het bericht.

WordPress laat op de berichtenpagina een korte introductie van het bericht zien. De introductie bestaat uit de eerste xx woorden van het artikel. Dit aantal woorden kun je vaak in het thema instellen, of anders via wat code.

Wil je meer controle over de introductietekst, bijvoorbeeld om er een meer wervende tekst van te maken, dan kun je gebruik maken van een handmatige samenvatting. Deze samenvatting schrijf je in het Samenvatting paneel, en deze wordt dan door WordPress gebruikt op de berichtenpagina.

Discussie

Discussie paneel

Het Discussie paneel laat je per bericht instellen of je wel of geen reacties toestaat, en of je wel of geen pingbacks en trackback toestaat:

  • Reacties zijn commentaar van bezoekers op je bericht.
  • Pingbacks zijn een manier om automatisch een link terug te maken naar een website die naar je website linkt.
  • Trackbacks is een systeem dat aan een andere website laat weten dat je naar hem hebt gelinkt.

Als systeem dat origineel is gemaakt voor blogs gaat WordPress er standaard vanuit dat je reacties toestaat op berichten, om zo een discussie met de bezoekers van je site te hebben. Wil je dit niet, dan kun je dit voor de hele site uitzetten op Instellingen >> Discussie. Heb je centraal deze instellingen uitgezet, dan staan er geen vinkjes in de vakjes.

Wil je voor dit specifieke bericht wel reacties toestaan, dan kun je alsnog een vinkje in het vakje zetten. Dit zorgt ervoor dat er een Reacties vak onderaan het bericht komt te staan waarin bezoekers hun reacties kunnen achterlaten.

Call Now Button